The Jihād of the Caliphs and the First Battles of Islam. Memory, Legitimization and Holy War: from Cordoba to Tinmal
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URI: https://hdl.handle.net/10481/107192Metadatos
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Albarrán Iruela, JavierFecha
2018Referencia bibliográfica
Albarrán Iruela, Javier. “The Jihād of the Caliphs and the First Battles of Islam. Memory, Legitimization and Holy War: from Cordoba to Tinmal”, Al-'Usur al-Wusta: The Journal of Middle East Medievalists, 26 (2018), pp. 113-150
Resumen
This paper analyzes how the memorialization and commemoration of early conflicts in Islamic history influenced the performance and legitimization of jihād, especially on the part of caliphs who ruled in the Islamic West. Jihād is defined here as an ideology, a discursive tool that appealed to accepted and shared sacred elements; created a framework for the justification of specific actions on the part of the caliphs; and generated new authority. The paper also discusses the importance of the maghāzī and futūḥ, as well as its later impact, reception, reinvention, and re-contextualization. The focus of this study, however, is the key role that military expeditions during the founding period of Islam played in the conceptualization of jihād, which turned primitive episodes of war into legitimizing elements by utilizing the image of ideal behavior enjoyed by Muḥammad and the rāshidūn within the Umma. This study considers the Cordoban Umayyad caliphate and the Almohad movement, two periods during which al-Andalus was ruled directly by a caliph. By considering both chronological and geographical contexts, the paper analyzes the commemoration of the first battles of Islam, wherein both caliphates in the Islamic West presented themselves as a renewal of the early “golden age” of Islam. A comparison between the caliphates illuminates their similarities and differences. Este artículo analiza cómo la memorialización y la conmemoración de los primeros conflictos de la historia islámica influyeron en la práctica y legitimación del yihād, especialmente por parte de los califas que gobernaron en el Occidente islámico. El yihād se define aquí como una ideología, una herramienta discursiva que apelaba a elementos sagrados aceptados y compartidos; creaba un marco para la justificación de acciones específicas por parte de los califas; y generaba una nueva forma de autoridad. El artículo aborda asimismo la importancia de los maghāzī y los futūḥ, así como su impacto posterior, su recepción, reinvención y recontextualización.
El estudio se centra, sin embargo, en el papel fundamental que desempeñaron las expediciones militares del período fundacional del islam en la conceptualización del yihād, al transformar episodios primitivos de guerra en elementos de legitimación mediante la utilización de la imagen del comportamiento ideal encarnado por Muḥammad y los rāshidūn dentro de la umma.
Este trabajo considera el califato omeya de Córdoba y el movimiento almohade, dos períodos en los que al-Andalus estuvo gobernado directamente por un califa. Atendiendo a los contextos cronológicos y geográficos, el artículo analiza la conmemoración de las primeras batallas del islam, en las cuales ambos califatos del Occidente islámico se presentaron como una renovación de la primera “edad de oro” del islam. La comparación entre ambos califatos pone de relieve sus similitudes y diferencias.





