The attitudes toward mathematics. Analysis in a multicultural context
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Alemany Arrebola, Inmaculada; Ortiz Gómez, María Del Mar; Lizarte Simón, Emilio Jesús; Mingorance Estrada, Ángel CustodioEditorial
Springer Nature
Materia
Pupil attitude Mathematics Secondary education Performance Questionnaire Actitud del alumnado Matemáticas Educación secundaria Rendimiento Cuestionario
Fecha
2025-02-25Referencia bibliográfica
Alemany-Arrebola, I., Ortiz-Gómez, M.M., Lizarte-Simón, E.J., y Mingorance-Estrada, A.C. (2025). The attitudes toward mathematics. Analysis in a multicultural context. Humanities and Social Sciences Communications, 12, 254. https://doi.org/10.1057/s41599-025-04548-x
Resumen
Students often exhibit negative attitudes towards mathematics, manifested through rejection, denial, frustration, and avoidance, among others. These attitudes can have a negative influence on academic performance. This work aims to analyse the relationship between attitudes towards mathematics and gender, cultural background, academic year, and academic performance. An Ex Post Facto causal-comparative study was used, with a cross-sectional design, involving the participation of 1101 students of first and second year of Secondary Education. The Attitudes Towards Mathematics in Intercultural Classrooms-Revised (AMAI-R) questionnaire, consisting of 4 components (Affective, Anxiety Control, Behavioural or Study Habits, and Cognitive), was used. The results indicate that there are no differences concerning the gender variable, although women show more anxiety and more negative affective reactions. About grade, second-year students show worse attitudes towards mathematics than firs-year students. Regarding the cultural group, differences are observed according to the ethnic group to which they belong. In addition, students who fail mathematics or repeat grades exhibit worse attitudes. Therefore, the contribution of this research is the possibility that teachers can use a valid, reliable, and easy-to-apply questionnaire in the classroom at the beginning of the course to find out the students’ attitudes, detect negative ones, and counteract their influence on the teaching-learning process, or implement intervention programmes for students to modify them and reduce gender gaps in the STEM field.
Los estudiantes a menudo exhiben actitudes negativas hacia las matemáticas, que se manifiestan a través del rechazo, la negación, la frustración y la evitación, entre otras. Estas actitudes pueden tener una influencia negativa en el rendimiento académico. Este trabajo tiene como objetivo analizar la relación entre las actitudes hacia las matemáticas y el género, el origen cultural, el año académico y el rendimiento académico. Se utilizó un estudio causal-comparativo Ex Post Facto, con diseño transversal, en el que participaron 1101 estudiantes de primer y segundo año de Educación Secundaria. Se utilizó el cuestionario Actitudes hacia las Matemáticas en Aulas Interculturales Revisadas (AMAI-R), compuesto por 4 componentes (Afectivo, Control de la Ansiedad, Hábitos Conductuales o de Estudio y Cognitivo). Los resultados indican que no existen diferencias en cuanto a la variable género,aunque las mujeres muestran más ansiedad y más reacciones afectivas negativas. En cuanto al grado, los estudiantes de segundo año muestran peores actitudes hacia las matemáticas que los estudiantes de primer año. Respecto al grupo cultural, se observan diferencias según el grupo étnico al que pertenecen. Además, los estudiantes que reproban matemáticas o repiten calificaciones muestran peores actitudes. Por tanto, el aporte de esta investigación es la posibilidad de que los docentes puedan utilizar un cuestionario válido, confiable y de fácil aplicación en el aula al inicio del curso para conocer las actitudes de los estudiantes’, detectar las negativas y contrarrestar su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje, o implementar programas de intervención para que los estudiantes las modifiquen y reduzcan las brechas de género en el campo STEM.





