Pricing and reimbursement of off-patent medicines dispensed in community pharmacies
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Epstein, David MarkEditorial
Elsevier
Materia
Patent Generic medicines Biosimilar medicines Patente Medicamentos genéricos Medicamentos biosimilares
Fecha
2025Referencia bibliográfica
Epstein, D. (2025). Pricing and reimbursement of off-patent medicines dispensed in community pharmacies. Gaceta Sanitaria, 39 Suppl 1(102506), 102506. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2025.102506
Resumen
Objective: After expiry ofthe patent, price competition can lead to savings. However, in Spain, competition
in the retail price of prescription off-patent medicines in pharmacies is rare, while large discounts are
negotiated in the wholesale market. Some countries have moved from “competition by discount” to
“competition by price”. This article compares retail prices in Spain with other countries, and the factors
that promote price competition.
Method: This article reviews the literature comparing prices and the factors influencing competition.
A detailed analysis of the design of the market was conducted for Spain and Sweden. Interviews were
conducted with experts. The systems were compared for the definition of exchange groups, prescription
and substitution, how retail prices and profit margins are regulated, and safeguards to avoid risk of
shortages.
Results: Depending on sample and methodology, prices in Spain may be on average 51% to 109% greater
than Sweden. Broadly,the literature recommends thatthe off-patent market should be regulated by competitive forces rather than price caps. Spain and Sweden have many features in common. Key differences
are: 1) Sweden allows price differences between medicines, and for prices to rise as well as fall, 2) the
tendering process, 3) patient choice, and 4) the architecture of the exchange groups
Conclusions: In Spain, first generic or biosimilar entry provokes a 25-40% discount, but thereafter prices
are static. In Sweden, price competition is dynamic. This includes, within limits, freedom to set prices,
product differentiation, and patient choice. Objetivo: En España, la competencia en el precio de venta al público de los medicamentos sin patente con
receta en las farmacias es escasa, mientras que en el mercado mayorista se negocian grandes descuentos.
Algunos países han pasado de la «competencia por descuento» a la «competencia por precio». Este artículo
compara los precios en España con los de otros países, y los factores que promueven la competencia.
Método: Se realizaron una revisión de la literatura y un análisis detallado del diseño del mercado en España
y Suecia. Se llevaron a cabo entrevistas con expertos. Se compararon los sistemas para la definición de las
agrupaciones homogéneas, la prescripción y la sustitución, cómo se regulan los precios y los márgenes,
y las salvaguardas para evitar el desabastecimiento.
Resultados: Dependiendo de la metodología, los precios en España pueden ser entre un 51% y un 109%
mayores que en Suecia. La literatura recomienda que el mercado sin patente se regule por las fuerzas
competitivas en lugar de por topes de precios. España y Suecia tienen muchas características en común.
Las diferencias clave son: 1) Suecia permite diferencias de precios, 2)la subasta, 3)la elección del paciente,
y 4) la arquitectura de las agrupaciones homogéneas.
Conclusiones: En España, la primera entrada de un genérico o biosimilar provoca un descuento del 25-
40%, pero luego los precios son estáticos. En Suecia, la competencia de precios es dinámica. Esto incluye,
dentro de unos límites, la libertad de precios, la diferenciación de productos y la elección del paciente.





