Show simple item record

dc.contributor.authorGonzález Medina, Isaac
dc.contributor.authorHernández Fernández, Antonio
dc.date.accessioned2025-09-24T07:12:27Z
dc.date.available2025-09-24T07:12:27Z
dc.date.issued2025-07-31
dc.identifier.citationGonzález Medina, I., & Hernández Fernández, A. (2025). Assessment and feedback in the digital age: Impact on the facilitation of students’ digital competencies. Publicaciones, 55(1), 137–156. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v55i1.32341es_ES
dc.identifier.issn2530-9269
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/106581
dc.description.abstractIntroduction: In contemporary higher education, assessment and feedback have ascended to a position of paramount importance, establishing themselves as quintessential elements in cultivating digital competencies among students. This study endeavours to scrutinize how these practices have reconfigured pedagogical dynamics, underscoring the imperative to adopt a continuous, student-centric approach. Method: The research employed a quantitative descriptive-transversal methodology, administering the ACU-CODI questionnaire to a representative sample of 3,309 students spanning diverse educational disciplines within Andalusian universities. The participants ranged in age from 18 to 50 years. Results: The findings elucidate that students engaging in digital assessment processes evince marked enhancements in their technological prowess and information processing capabilities, alongside augmented self-regulation and critical thinking skills. Moreover, a positive correlation is established between the calibre of digital feedback and the cultivation of essential competencies, such as problem-solving acumen. Conclusions: This study culminates by accentuating the criticality of ongoing, adaptive teacher training, as well as the exigency to engineer learning environments that seamlessly integrate efficacious digital tools, thereby equipping students to navigate the multifaceted challenges of the 21st century.es_ES
dc.description.abstractIntroducción: En la actualidad, la evaluación y retroalimentación han adquirido un papel preponderante en el ámbito de la educación superior, constituyéndose en elementos fundamentales para el desarrollo de competencias digitales entre el estudiantado. Este estudio se propone analizar cómo estas prácticas han reconfigurado las dinámicas pedagógicas, destacando la necesidad de adoptar un enfoque continuo y centrado en el estudiante. Método: Se empleó una metodología cuantitativa descriptivo-transversal, aplicando el cuestionario ACU-CODI a una muestra representativa de 3.309 estudiantes de diversas disciplinas educativas en universidades andaluzas, con edades comprendidas entre 18 y 50 años. Resultados: Los hallazgos revelan que los discentes que participan en procesos de evaluación digital experimentan mejoras significativas en sus habilidades tecnológicas y en su capacidad para procesar información, así como un incremento en la autorregulación y el pensamiento crítico. Asimismo, se establece una mejora positiva entre la calidad de la retroalimentación digital y el desarrollo de competencias esenciales, como la resolución de problemas. Conclusiones: Este estudio concluye subrayando la importancia de una formación docente continua y adaptativa, así como la necesidad de crear entornos de aprendizaje que integren herramientas digitales efectivas para preparar a los estudiantes ante los retos del siglo XXI.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectDigital assessmentes_ES
dc.subjectFeedbackes_ES
dc.subjectStudents es_ES
dc.subjectEvaluación digitales_ES
dc.subjectRetroalimentaciónes_ES
dc.subjectEstudiantes es_ES
dc.titleAssessment and Feedback in the Digital Age: Impact on the Facilitation of Students’ Digital Competencieses_ES
dc.title.alternativeEvaluación y retroalimentación en la era digital: Impacto en la facilitación de competencias digitales de los estudianteses_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/publicaciones.v55i1.32341
dc.identifier.doi1577-4147
dc.type.hasVersionVoRes_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional