The Impact of Physical Education on Preschoolers` Social and Emotional Competencies: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials
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Universidad de Granada
Materia
Early childhood Intervention programs Psychomotricity Infancia Programas de intervención Psicomotricidad
Fecha
2025-07-31Referencia bibliográfica
García, N., & Rico-González, M. (2025). The Impact of Physical Educa- tion on Social and Emotional Competencies in Preschoolers: A System- atic Review of Randomized Controlled Trials. Publicaciones, 55(1), 13–42. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v55i1.34180
Resumen
Introduction: Due to different psychological problems during adolescence, developing
social and emotional competencies from early childhood could be of special interest. The
purpose is to analyse those preschool-based Physical Education (PE) intervention programs
that have evaluated their effects on preschoolers’ emotional and social competencies evaluated through randomized controlled trial design.
Method: A systematic review of relevant articles was performed using PubMed, Web of
Sciences, and ProQuest Central on January 24, 2024.
Results: From 113 studies initially found, 12 were included in the qualitative synthesis. Included studies have shown that programs developed during preschool`s PE are effective for
improving social and emotional competencies.
Conclusions: Working in pairs or small groups, as well as structured play, has demonstrated
positive effects to enhance social competence. On the other hand, multicomponent-based
activities (suggestions and activities such as role-playing) for improving self-regulation
skills, planned and instructor-led exercises meant to enhance self-control, the combination
of exercise-based interventions with mindfulness for improving emotional well-being and
playfulness, and programming interactive lessons and support for the application of socio-emotional competency are encouraged. Introducción: Debido a los diferentes problemas psicológicos que se presentan durante la adolescencia, el desarrollo de las competencias social y emocional desde los primeros años de vida podría ser de especial interés. El objetivo es analizar los programas de intervención de Educación Física (EF) en Educación Infantil que han evaluado, mediante ensayos controlados aleatorios, sus efectos en las competencias social y emocional.
Método: Se realizó una búsqueda sistemática el 24 de enero de 2024, utilizando las bases de datos de PubMed, Web of Sciences y ProQuest Central.
Resultados: De los 113 estudios inicialmente encontrados, 12 se incluyeron en la síntesis cualitativa. Los estudios mostraron que los programas basados en EF en Educación Infantil son efectivos para mejorar la competencia social y emocional.
Conclusiones: El trabajo en parejas o grupos pequeños, así como el juego estructurado, ha demostrado tener efectos positivos en la mejora de la competencia social. Por otro lado, las actividades multi-componentes (recomendaciones y actividades como juegos de rol) para mejorar las habilidades de autorregulación, los ejercicios planificados y dirigidos por el instructor para mejorar el autocontrol, la combinación de intervenciones basadas en ejercicios con mindfulness para mejorar el bienestar emocional y las ganas de jugar, y la programación de lecciones interactivas y apoyo para la aplicación de la competencia socioemocional son recomendadas.





