Territory, senses, and emotions: transdisciplinary case of the university campus
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Universidad Politécnica Salesiana, Ecuador
Materia
Teaching skills data analysis educational environment Habilidades pedagógicas Análisis de datos Ambiente educacional
Fecha
2025-09-01Referencia bibliográfica
Jiménez-León, R. y Cisneros-Chacón, E. J. (2025). Territory, senses, and emotions: transdisciplinary case of the university campus. Universitas XX1, 43, pp. 269-303. https://doi.org/10.17163/uni.n43.2025.10
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Secretariat of Science, Humanities, Technology, and Innovation [SECIHTI] Mexico 263799Resumen
This research examines how emotional and sensory experiences related to natural and urban spaces within the university campus help cultivate a transdisciplinary perspective aimed at fostering responsive and inclusive communities. Using qualitative methods, this study employs a phenomenological and ethnographic sensory approach through a multiple-case study design. Interpretation is based on methodological bricolage using diverse theoretical perspectives and data collection tools. The process is organized into five phases, and through axial coding, 40 dimensions were identified from a model of knowledge dialogue constructed by the senses. Through grounded theory, a conceptual and systematic cartography of the posthuman phenomenon is presented, articulated in: explanatory theories on sensitivity, gender, urban planning, and inclusive politics (based on a posphenomenological approach); constructed from a body, a territory, and situated educational practices. The study concludes with theoretical and methodological contributions and educational implications, allowing us to address the relevance of the “philosophical quantum” for teacher training. The role of the teacher-researcher in the creation of knowledge is highlighted, as well as the impact of recognizing the territory and contexts where educational experiences are developed through transformative teaching. Esta investigación examina cómo las experiencias emocionales y sensoriales en relación con los espacios naturales y urbanos dentro del campus universitario ayudan a cultivar una perspectiva transdisciplinaria destinada a fomentar comunidades sensibles e inclusivas. Utilizando métodos cualitativos, este estudio emplea un enfoque fenomenológico y etnográfico sensorial a través de un diseño de estudio de casos múltiples. La interpretación se basa en el bricolaje metodológico utilizando diversas perspectivas teóricas y herramientas para la recolección de datos. El proceso está organizado en cinco fases, y a través de la codificación axial se identificaron 40 dimensiones que forman un modelo de diálogo de conocimiento construido por los sentidos. A través de la teoría fundamentada se presenta una cartografía conceptual y sistemática del fenómeno poshumano, articuladas en: teorías explicativas sobre sensibilidad, género, urbanismo y política inclusiva (a partir de un enfoque posfenomenológico); construida a partir de un cuerpo, un territorio y prácticas educativas situadas. Se concluye con los aportes teóricos, metodológicos e implicaciones educativas, permitiendo abordar la relevancia del “quantum filosófico” para la formación docente. Se resalta el papel del profesor-investigador en la creación del saber, así como el impacto que tiene el reconocer el territorio y los contextos donde se desarrollan las experiencias educativas desde la enseñanza transformadora.





