The culture of romance as a factor associated with gender violence in adolescence
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/105710Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Venegas Medina, María Del Mar; Paniza Prados, José Luis; Romero-Valiente, Francisco; Fernández-Langa, TeresaEditorial
MDPI
Fecha
2025-07-25Referencia bibliográfica
Venegas, Mar, José Luis Paniza-Prados, Francisco Romero-Valiente, and Teresa Fernández-Langa. 2025. "The Culture of Romance as a Factor Associated with Gender Violence in Adolescence" Social Sciences 14, no. 8: 460. https://doi.org/10.3390/socsci14080460
Resumen
Despite extensive prevention strategies in Spain since the 1980s, gender-based violence, including among adolescents, remains prevalent, as observed in the Romance SUCC-ED Project (R&D&I Operating Programme ERDF Andalusia 2014–2020). This research study investigates the dimensions, meanings, relationships, and practices shaping the culture of romance in digital Andalusian adolescence (12–16 years) and its potential impact on school trajectories in Compulsory Secondary Education. Based on the premise that equality-focused relationship education is key to preventing gender violence, the study employs an ethnographic methodology with 12 Andalusian school case studies (4 out of them are located in rural areas) and 220 in-depth interviews (126 girls, 57.3%; 94 boys, 42.7%). This article aims to empirically explain gender violence in early adolescence by analysing the culture of romance as an explanatory factor. Findings reveal an interconnected model where dimensions (love, couple, sexuality, pornography, social networks, and cultural references), meanings (constructed by adolescents within each of them), relationships (partner), and practices (control and jealousy) reinforce romanticised femininity and dominant masculinity, thus explaining the high incidence of gender-based violence among students in the study. A pesar de las amplias estrategias de prevención implementadas en España desde la década de 1980, la violencia de género, incluida la que se da entre adolescentes, sigue siendo frecuente, tal y como se observa en el proyecto Romance SUCC-ED (Programa Operativo de I+D+i del FEDER Andalucía 2014-2020). Este estudio investiga las dimensiones, los significados, las relaciones y las prácticas que conforman la cultura del romance en la adolescencia digital andaluza (12-16 años) y su posible impacto en la trayectoria escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Partiendo de la premisa de que la educación en relaciones centrada en la igualdad es clave para prevenir la violencia de género, el estudio emplea una metodología etnográfica con 12 casos prácticos de centros escolares andaluces (4 de ellos situados en zonas rurales) y 220 entrevistas en profundidad (126 chicas, 57,3 %; 94 chicos, 42,7 %). Este artículo pretende explicar empíricamente la violencia de género en la adolescencia temprana analizando la cultura del romance como factor explicativo. Los resultados revelan un modelo interconectado en el que las dimensiones (amor, pareja, sexualidad, pornografía, redes sociales y referencias culturales), los significados (construidos por los adolescentes dentro de cada una de ellas), las relaciones (pareja) y las prácticas (control y celos) refuerzan la feminidad romántica y la masculinidad dominante, lo que explica la alta incidencia de la violencia de género entre los estudiantes del estudio.





