Rhetorics and Justifications Behind the Transfer of Dual Vocational Education and Training Policy: Insights From the Spanish Case
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Apprenticeship Dual VET Education policy Educational policy transfer Educationalisation Policy adoption
Fecha
2025-06-19Referencia bibliográfica
Martínez-Izquierdo, L., & Torres-Sánchez, M. (2025). Rhetorics and Justifications Behind the Transfer of Dual Vocational Education and Training Policy: Insights From the Spanish Case. International Journal of Training and Development, n/a(n/a). https://doi.org/10.1111/ijtd.70002
Patrocinador
Consejería de Universidad, Investigación e Innovación of the Junta de Andalucía (P21_00162); Ministerio de Universidades (FPU 19/02739)Resumen
En 2012, en un contexto de alto desempleo juvenil y bajo la influencia de la Unión Europea, España comenzó a adoptar la FP dual, iniciando un proceso de transferencia de políticas que culminó en 2022 con una legislación que estableció la dualidad como rasgo definitorio del sistema nacional de FP. Este artículo analiza los discursos y justificaciones expresados por actores nacionales, centrándose en los beneficios esperados que respaldaron la adopción de la FP dual durante esta fase. El estudio emplea una metodología cualitativa que combina análisis documental y entrevistas semiestructuradas. Los datos fueron analizados mediante Análisis Temático Reflexivo para garantizar un enfoque estructurado y riguroso. La investigación se centra en actores gubernamentales, empresariales, sindicales y educativos, así como en fundaciones promotoras de la FP dual, con datos recogidos a nivel nacional y en las comunidades autónomas de Andalucía y el País Vasco.
El análisis identifica cuatro principales justificaciones para la adopción de la FP dual en España, siendo las dos primeras las más extendidas: (A) como solución a la desalineación entre las cualificaciones y las demandas del mercado laboral, con un enfoque en los empleadores; (B) como herramienta para mejorar el empleo juvenil y reducir el desempleo, con un enfoque en los jóvenes; (C) como catalizador de alianzas formativas y mejora sistémica; y (D) como instrumento para reducir las tasas de abandono escolar. Las dos justificaciones más extendidas (A y B) reflejan tendencias internacionales y la educacionalización de los problemas económicos. Aunque los actores citaron modelos de Europa Central, las críticas cuestionaron su pertinencia, señalando reformas nacionales previas, desigualdades laborales regionales y mejores resultados de la FP frente a la universidad. La justificación C presentó la FP dual como una herramienta para fomentar la colaboración y paliar la baja inversión en infraestructuras públicas de formación. La justificación D, la menos destacada, vinculó la FP dual con la reducción del abandono escolar temprano, una idea respaldada por empleadores y fundaciones, pero no por los sindicatos.
In 2012, in a context of high youth unemployment and under the influence of the European Union, Spain, began adopting dual vocational education and training (VET), initiating a policy transfer process that culminated in 2022 with legislation establishing duality as a defining feature of the national VET system. This article analyses the discourses and justifications expressed by national actors, focusing on the expected benefits that supported the adoption of dual VET during this phase. This study employs a qualitative methodology combining document analysis and semi‐structured interviews. Data were analysed using Reflexive Thematic Analysis to ensure a structured and rigorous approach. The research focuses on governmental, business, union, and educational actors, as well as foundations promoting dual VET, with data collected at the national level and in the autonomous communities of Andalusia and the Basque Country. The analysis identifies four main justifications for the adoption of dual VET in Spain, with the first two being the most widespread: (A) as a solution to the mismatch between qualifications and labour market demands, focusing on employers; (B) as a tool to improve youth employment and reduce unemployment, focusing on young people; (C) as a catalyst for training partnerships and systemic improvement; and (D) as a tool to reduce dropout rates. The two most widespread justifications (A and B) reflect international trends and the educationalisation of economic problems. Although actors cited Central European models, critics questioned their relevance, pointing to earlier national reforms, regional labour disparities, and stronger VET outcomes than university education. Justification C presented dual VET as a tool to foster collaboration and address underinvestment in public training infrastructure. Justification D, the least prominent, associated dual VET with reducing early school leaving, an idea supported by employers and foundations but not by unions.