Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMartínez Izquierdo, Luis 
dc.contributor.authorTorres Sánchez, María Mónica 
dc.date.accessioned2025-07-15T10:29:32Z
dc.date.available2025-07-15T10:29:32Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.citationPublished version: Martínez-Izquierdo, L., & Torres-Sánchez, M. (2024). The adoption of dual Vocational Education and Training in Spain: Analysis of descentralised decision-making in educational policy transfer. Research in Comparative and International Education, 19(4), 479–502. https://doi.org/10.1177/17454999241280922es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/105335
dc.descriptionThis is the peer-reviewed version of the following article: Martínez-Izquierdo, L., & Torres-Sánchez, M. (2025). The adoption of dual Vocational Education and Taining in Spain: analysis of decentralised decision-making in education policy transfer. Research in Comparative and International Education. https://doi.org/10.1177/17454999241280922 This article may be used for non-commercial purposes in accordance with SAGE Terms and Conditions for Self-Archiving.es_ES
dc.descriptionThe author(s) disclosed receipt of the following financial support for the research, authorship, and/or publication of this article: This work was supported by the Consejería de Universidad, Investigación e Innovación de la Junta de Andalucía [P21_00162] and the Ministerio de Universidades [FPU 19/02739].es_ES
dc.description.abstractEste artículo analiza la adopción de la Formación Profesional Dual en España como un proceso de transferencia de políticas educativas. Utilizando el espectro de transferencia de políticas y la clasificación de toma de decisiones de Phillips y Ochs (2003, 2004), junto con el modelo de formas de transferencia de Perry y Tor (2008), el estudio se basa en entrevistas semiestructuradas con responsables clave de la toma de decisiones en el gobierno central español y en las comunidades autónomas del País Vasco y Andalucía. Los resultados indican que las actividades de difusión de la UE facilitaron la adopción, implicando un aprendizaje de primer orden. Inicialmente, la adopción a nivel central fue poco informada, impulsada por decisiones rápidas y de urgencia, pero más adelante evolucionó hacia una transferencia informada mediante aprendizajes de segundo y tercer orden, lo que favoreció una mayor adecuación a la realidad. En Andalucía y el País Vasco, la toma de decisiones se adaptó de forma más coherente al contexto, avanzando del aprendizaje de segundo al de tercer orden. En última instancia, este análisis concluye que la adopción de la FP Dual a nivel central, andaluz y vasco se sitúa entre las formas de “negociada bajo presión” y “tomada con propósito”, aunque no exactamente en el mismo punto.es_ES
dc.description.abstractThis paper examines the adoption of dual VET in Spain as a process of educational policy transfer. Using Phillips and Ochs’ (2003, 2004) policy transfer spectrum and decision-making classification and Perry and Tor’s (2008) model of transfer forms, the study relies on semi-structured interviews with key decision-makers in the Spanish central government and the Autonomous Communities of the Basque Country and Andalusia. Findings indicate that EU diffusion activities facilitated adoption, involving first-order learning. Initially, adoption at the central level was uninformed, driven by quick-fix decisions, but later shifted to informed transfer through second- and third-order learning, enhancing realism. In Andalusia and the Basque Country, decision-making consistently adapted to the real context, progressing from second- to third-order learning. Ultimately, this analysis concludes that dual VET adoption at the central, Andalusian, and Basque levels falls between ‘negotiated under constraint’ and ‘borrowed purposefully’, though not at the same point.es_ES
dc.description.sponsorshipConsejería de Universidad, Investigación e Innovación de la Junta de Andalucía [P21_00162]es_ES
dc.description.sponsorshipMinisterio de Universidades [FPU 19/02739].es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherSagees_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducation policy-makinges_ES
dc.subjectEducational policy transferes_ES
dc.subjectVocational Education and Traininges_ES
dc.subjectApprenticeshipes_ES
dc.subjectDual VETes_ES
dc.titleThe adoption of dual Vocational Education and Taining in Spain: analysis of decentralised decision-making in education policy transferes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.1177/17454999241280922
dc.type.hasVersionAMes_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional