Implementation of Project-Based Learning Methodology in a Plurilingual Context
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Common Ground
Materia
Bilingual and Plurilingual Educational Contexts Content and Language Integrated Learning (CLIL) Language education Contextos Educativos Bilingües y Plurilingües Aprendizaje Integrado de Contenidos Lingüísticos (AICLE) Educación lingüística
Fecha
2025-07-02Referencia bibliográfica
Antonio Daniel Juan Rubio & Isabel María García Conesa. “Implementation of Project-Based Learning Methodology in a Plurilingual Context”. Revista Internacional de Ciencias Sociales Interdisciplinares, 13(2), 71-94. ISSN: 2474-6029. https://doi.org/10.18848/2474-6029/CGP/v13i02/71-94
Resumen
Expanding beyond bilingualism, scholars have highlighted a significant link between multilingualism and language education. In this paradigm, one popular approach used in bilingual and multilingual educational contexts is Content and Language Integrated Learning (CLIL). Researchers endorse the integration of CLIL with active methodologies, such as Project-Based Learning (PBL), as it has become an effective teaching method that enables students to acquire versatile knowledge. The present communication aims to analyze the implementation of projects in a multilingual context while applying the CLIL approach and the impact that they might have on students’ language learning. The main objective of this communication is to study the implementation of projects in a multilingual context while applying the CLIL approach. This project involves gathering the personal opinions of CLIL and PBL Primary Education teachers through a questionnaire and conducting two different semi-structured interviews. Additionally, data has been collected through observations in a focus group of fifth graders in a public Early Childhood and Primary Education center in the autonomous community of Valencia. The findings of this study have practical implications for educators, suggesting the adoption of CLIL-PBL approaches in multilingual classrooms to enhance language education and support students’ overall development. Más allá del bilingüismo, los estudiosos han puesto de relieve el importante vínculo que existe
entre el multilingüismo y la enseñanza de idiomas. En este paradigma, un enfoque muy utilizado en
contextos educativos bilingües y multilingües es el aprendizaje integrado de contenidos y lenguas
extranjeras (AICLE). Los investigadores respaldan la integración de AICLE con metodologías activas, como
el aprendizaje basado en proyectos (ABP), ya que se ha convertido en un método de enseñanza eficaz que
permite a los estudiantes adquirir conocimientos versátiles. La presente comunicación pretende analizar la
realización de proyectos en un contexto multilingüe aplicando el enfoque AICLE y el impacto que pueden
tener en el aprendizaje de idiomas de los estudiantes. El objetivo principal de esta comunicación es
estudiar la realización de proyectos en un contexto multilingüe aplicando el enfoque AICLE. Este proyecto
consiste en recoger las opiniones de los profesores de Educación Primaria de AICLE y PBL mediante un
cuestionario y la realización de dos entrevistas semiestructuradas diferentes. Además, se han recogido
datos a través de observaciones en un grupo focal de alumnos de 5.º curso en un centro público de
Educación Infantil y Primaria de la comunidad autónoma de Valencia. Los resultados de este estudio tienen
implicaciones prácticas para los educadores, ya que sugieren la adopción de enfoques AICLE-PBL en aulas
multilingües para mejorar la enseñanza de idiomas y apoyar el desarrollo general de los estudiantes.





