Youth Employment and Entrepreneurial Intention of Colombian University Students
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/104984Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Materia
Youth employment entrepreneurial intention Theory of Planned Behavior Empleo juvenil Intención emprendedora Teoría del comportamiento planeado
Fecha
2025-03-12Referencia bibliográfica
López-Sánchez, L. M., & Rodríguez-Ariza , L. (2025). Youth Employment and Entrepreneurial Intention of Colombian University Students. Apuntes del Cenes, 44 (79). Págs. 199 - 231. [DOI: 10.19053/uptc.01203053.v44.n79.2025.18883]
Resumen
This article seeks to determine the Colombian bibliography on the impact of entrepreneurial intention in university students, whose context is youth self-employment, as a possible entrepreneurial strategy. The research is exploratory and descriptive in nature. The analysis is based on a review of the literature published over the last two decades and recorded in the Web of Science (WoS) and Scopus databases. The articles analyzed were selected based on inclusion criteria in high-impact journals with the highest number of citations. This review resulted in 45 articles, of which 13 were selected, specifically related to the entrepreneurial intention of university students in Colombia. The results of the analyzed articles, whose theoretical basis is the Theory of Planned Behavior (TPB), agree that entrepreneurial attitude is the most influential predictor, while subjective norms are less important for entrepreneurial intention. Similarly, entrepreneurship education is highlighted as a key element for enhancing emotional skills and self-efficacy, leading to favorable conditions for promoting youth entrepreneurship in the context of high unemployment among this population in the country. Este artículo revisa la literatura sobre la incidencia de la intención emprendedora en los estudiantes universitarios en Colombia, cuyo contexto es el autoempleo juvenil, como posible estrategia
del emprendimiento. La investigación es de carácter exploratorio y descriptivo. El análisis se basa
en la revisión de la literatura publicada durante las últimas dos décadas, registrada en las bases
de datos Web of Science (WoS) y Scopus. Los artículos analizados se seleccionaron con criterios de
inclusión en revistas de alto impacto y mayor número de citaciones. De esta revisión resultaron 45
artículos y se seleccionaron 13, los cuales se refieren específicamente a la intención emprendedora
de los estudiantes universitarios colombianos. Los hallazgos de los artículos analizados, en los
que el fundamento teórico es la teoría del comportamiento planeado (TCP), coinciden en que la
actitud emprendedora es el predictor más influyente, en cuanto las normas subjetivas tienen una
importancia menor en la intención emprendedora. Así mismo, se destaca la educación en emprendimiento, elemento clave para potenciar las competencias emocionales y la autoeficacia, de las
que se derivan condiciones favorables para fomentar el emprendimiento juvenil en un contexto
con un nivel de desempleo elevado en este grupo poblacional del país. Este artículo contribuye a
una mayor comprensión de la intención emprendedora de los estudiantes universitarios, a partir
de los estudios publicados y su relación con el emprendimiento, como estrategia de crecimiento
económico y desarrollo social en una economía emergente como la colombiana