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dc.contributor.authorGamonales, José M.
dc.contributor.authorHernández-Beltrán, Víctor
dc.contributor.authorGámez-Calvo, Luisa
dc.contributor.authorPeguero-Parejo, José M.
dc.contributor.authorRojas-Valverde, Daniel
dc.contributor.authorMuñoz-Jiménez, Jesús
dc.date.accessioned2025-06-02T09:44:41Z
dc.date.available2025-06-02T09:44:41Z
dc.date.issued2025-01-30
dc.identifier.citationGamonales, J. M., Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., Peguero-Parejo, J. M., Rojas-Valverde, D., & Muñoz-Jiménez, J. (2025). Inclusion of Student with achondroplasia in the early childhood Education System. A systematic review : Inclusión de los alumnos con acondroplasia en el aula de Educación Infantil. Revisión Sistemática. Revista RETOS XXI, 9(1). https://doi.org/10.30827/retosxxi.9.2025.28906es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/104416
dc.descriptionThis work has been partially subsidized by the Aid to Research Groups (GR21149) of the Junta de Extremadura (Ministry of Employment and Infrastructures); with the contribution of the European Union through the European Regional Development Funds (FEDER). In addition, the author José M. Gamonales is a beneficiary of an Aid from the Requalification Program of the Spanish University System, Field of Knowledge: Biomedical (Aid Ref.: MS-18).es_ES
dc.description.abstractThe inclusion of people with achondroplasia has become a widespread educational policy worldwide, but the inclusion of these students is often underestimated and overlooked. Therefore, this study aimed to comprehensively summarise the available literature related to the procedure used to include students with achondroplasia in the Early Childhood Education system. The evidence search was conducted using the following keywords: "child education" and "Achondroplasia". For inclusion, articles had to be published until December 2022 and available in Web of Science, Scopus and Pubmed as the most commonly used databases. They were included or excluded based on specific established criteria to select suitable manuscripts. After an in-depth analysis, the systematic review finally included seven manuscripts. The results agreed on the fundamental role of inclusion processes of children with achondroplasia in Early Childhood Education classrooms. For this, different adaptations must respond to the diversity of potentialities and needs of each student, increasing participation in learning processes and the educational community. Some adaptations in the school environment included classroom chairs (e.g., size, steps), benches to reach tables, canteens, bathrooms, and washbasins. Also, early intervention professionals in the classroom could better comprehend development limitations awareness, independence skills development, and self-esteem improvements.es_ES
dc.description.abstractLa inclusión de las personas con acondroplasia se ha convertido en una acción educativa generalizada en todo el mundo, pero la inclusión de estos estudiantes a menudo se subestima y se pasa por alto. Por ello, el presente trabajo tiene como objetivo reunir de forma integral la literatura relacionada con el procedimiento para incluir a los alumnos con acondroplasia en el sistema de Educación Infantil. La búsqueda de evidencia científica se realizó utilizando las siguientes palabras clave: "Educación infantil" y "Acondroplasia". Para su inclusión, los documentos debían estar publicados hasta abril de 2022 y estar disponibles en Web of Science, Scopus y Pubmed como las bases de datos más utilizadas. Fueron incluidos o excluidos en base a criterios específicos establecidos para seleccionar los manuscritos más adecuados. Después de un análisis en profundidad, la revisión sistemática finalmente incluyó siete manuscritos. Los resultados mostraron el papel fundamental de los procesos de inclusión de los alumnos con acondroplasia en las aulas de Educación Infantil. Para ello, diferentes adaptaciones deben responder a la diversidad de potencialidades y necesidades de cada alumno, aumentando la participación en los procesos de aprendizaje y de la comunidad educativa. Algunas adaptaciones en el entorno escolar incluyeron sillas de aula (por ejemplo, tamaño, escalones), bancos para alcanzar mesas, espacios para comer adecuado, baños y lavabos adaptados. Además, los profesionales de la Atención Temprana en el aula podrían ayudar a comprender mejor la conciencia de las limitaciones del desarrollo, el desarrollo de habilidades de independencia y las mejoras en la autoestima.es_ES
dc.description.sponsorshipJunta de Extremadura (GR21149)es_ES
dc.description.sponsorshipEuropean Union FEDERes_ES
dc.description.sponsorshipSpanish University System, Field of Knowledge: Biomedical (Aid Ref.: MS-18)es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectSkeletal dysplasiaes_ES
dc.subjectDisabilityes_ES
dc.subjectSpecial education es_ES
dc.subjectDisplasia esqueléticaes_ES
dc.subjectDiscapacidades_ES
dc.subjectEducación especial es_ES
dc.titleInclusion of Student with achondroplasia in the early childhood Education System. A systematic reviewes_ES
dc.title.alternativeInclusión de los alumnos con acondroplasia en el aula de Educación Infantil. Revisión Sistemáticaes_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/retosxxi.9.2025.28906
dc.type.hasVersionVoRes_ES


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