Holy War in Ibn Khaldūn A Transcultural Concept?
Metadata
Show full item recordAuthor
Albarrán, JavierEditorial
University of California Press
Date
2019Referencia bibliográfica
Albarrán, Javier. “Holy War in Ibn Khaldūn. A Transcultural Concept?”. Journal of Medieval Worlds, 1/1 (2019), pp. 55-78. https://doi.org/10.1525/jmw.2019.100004
Sponsorship
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte of Spain (FPU/2015); Agencia Estatal de Investigación del Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España (HAR2016-74968-P); European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013)/ERC 323316Abstract
This article aims to compare the different conceptions of holy war in Islam and Christianity by way of its depiction by Muslim sources, and to examine if the Islamic context would have conceived of a war carried out by Christians, and therefore infidels, as a holy one. This leads to analysis of whether the Islamic idea of holy war could be understood as a transcultural one or if, on the contrary, its sole conception was limited to those actions carried out by Muslims. T o that end, Ibn Khaldūn’s (d. 1406) Kitāb al-‘Ibar will be used as a case study, in which his famous Muqaddima serves as its introduction. The choice of this source is based on two considerations:
it is one of the most important and influential historiographical works of the Islamic world; and Ibn Khaldūn maintains a universalist vision of history and its processes, and therefore specifically aims to be cross-cultural. Este artículo tiene como objetivo comparar las diferentes concepciones de guerra santa en el islam y el cristianismo a través de su representación en fuentes musulmanas, y examinar si el contexto islámico habría podido concebir una guerra emprendida por cristianos —y, por tanto, por infieles— como una guerra santa. Esto conduce al análisis de si la noción islámica de guerra santa podría entenderse como una categoría transcultural o si, por el contrario, su concepción estaba limitada exclusivamente a aquellas acciones llevadas a cabo por musulmanes. Para ello, se empleará como estudio de caso el Kitāb al-ʿIbar de Ibn Jaldún (m. 1406), cuya célebre Muqaddima sirve como introducción a la obra. La elección de esta fuente responde a dos consideraciones: se trata de una de las obras historiográficas más importantes e influyentes del mundo islámico; e Ibn Jaldún sostiene una visión universalista de la historia y sus procesos, orientada de forma explícita hacia una perspectiva intercultural.