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dc.contributor.authorNavas-Otero, Alba
dc.contributor.authorCanal-Pérez, Ana
dc.contributor.authorMartín-Núñez, Javier
dc.contributor.authorOrtiz Rubio, Araceli 
dc.contributor.authorRaya-Benítez, Julia
dc.contributor.authorValenza, Marie Carmen 
dc.contributor.authorCabrera Martos, Irene 
dc.date.accessioned2025-04-23T10:37:42Z
dc.date.available2025-04-23T10:37:42Z
dc.date.issued2025-04
dc.identifier.citationA. Navas-Otero, A. Canal-Pérez, J. Martín-Núñez et al. Rehabilitation applied with virtual reality improves functional capacity in post-stroke patients. A systematic review and meta-analysis. Rehabilitacion (Madr). 2025 Apr 19;59(2):100907. https://doi.org/10.1016/j.rh.2025.100907es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/103763
dc.description.abstractVirtual reality (VR) is emerging technologies in the field of rehabilitation of post-stroke patients. The aim of this study was to systematically explore the effects of VR rehabilitation program on functional capacity of stroke patients. We conducted a systematic review and meta-analysis. The searches were carried out in the PubMed/Medline, Web of Science, PEDro and OTSeeker to October 2024. Methodological quality was assessed using the Downs and Black scale and the Version 2 of the Cochrane risk-of-bias tool for randomized trials (RoB 2) was used to assess risk of bias. A total of 4 studies met the inclusion criteria. The type of VR intervention varied among studies using Wii Fit, ARMEO Spring 1.1, Rehabilitation Gaming System and ArmAble™. The meta-analysis indicated that the VR group showed statistically significant improvement in functional ability versus control group. The methodological quality mean was moderate quality level. VR interventions seem to be a promising therapeutic system for functional capacity rehabilitation in people with post-stroke.es_ES
dc.description.abstractLa realidad virtual (RV) es una tecnología emergente en el campo de la rehabilitación de pacientes que han sufrido un ictus. El objetivo de este estudio fue explorar sistemáticamente los efectos del programa de rehabilitación con realidad virtual sobre la capacidad funcional de los pacientes con accidente cerebrovascular. Realizamos una revisión sistemática y un metaanálisis. Las búsquedas se realizaron en Pubmed/Medline, Web of Science, PEDro y OTSeeker hasta octubre de 2024. La calidad metodológica se evaluó mediante la escala de Downs y Black, y la versión 2 de la herramienta Cochrane de riesgo de sesgo para ensayos aleatorios (RoB 2) se utilizó para evaluar el riesgo de sesgo. Un total de 4 estudios cumplieron los criterios de inclusión. El tipo de intervención de realidad virtual varió entre los estudios que utilizaron Wii Fit, ARMEO Spring 1.1, Rehabilitation Gaming System y ArmAble™. El metaanálisis indicó que el grupo de RV mostró una mejora estadísticamente significativa en la capacidad funcional frente al grupo de control. La media de calidad metodológica fue de nivel de calidad moderado. Las intervenciones de realidad virtual parecen ser un sistema terapéutico prometedor para la rehabilitación de la capacidad funcional en personas que han sufrido un accidente cerebrovascular.
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherElsevieres_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAcquired brain injuryes_ES
dc.subjectFunctiones_ES
dc.subjectIndependencees_ES
dc.subjectNeurologicales_ES
dc.subjectNeuroplasticityes_ES
dc.titleRehabilitation applied with virtual reality improves functional capacity in post-stroke patients. A systematic review and meta-analysises_ES
dc.title.alternativeLa rehabilitación aplicada con realidad virtual mejora la capacidad funcional en pacientes post-ictus. Una revisión sistemática y un metaanálisises_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.1016/j.rh.2025.100907
dc.type.hasVersionVoRes_ES


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