• español 
    • español
    • English
    • français
  • FacebookPinterestTwitter
  • español
  • English
  • français
Ver ítem 
  •   DIGIBUG Principal
  • 1.-Investigación
  • Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos
  • Departamento de Psicología Experimental y Fisiología del Comportamiento
  • DPEFC - Artículos
  • Ver ítem
  •   DIGIBUG Principal
  • 1.-Investigación
  • Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos
  • Departamento de Psicología Experimental y Fisiología del Comportamiento
  • DPEFC - Artículos
  • Ver ítem
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Developing the attentive brain: Contribution of cognitive neuroscience to a theory of attentional development

[PDF] Artículo principal (843.0Kb)
Identificadores
URI: https://hdl.handle.net/10481/101717
DOI: https://doi.org/10.1159/000540464
DOI: 10.1159/000540464
Exportar
RISRefworksMendeleyBibtex
Estadísticas
Ver Estadísticas de uso
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítem
Autor
Rueda Cuerva, María Del Rosario
Editorial
Karger
Materia
Attention
 
Brain development
 
cognitive development
 
developmental cognitive neuroscience
 
infancy
 
Fecha
2024-09-03
Referencia bibliográfica
Rueda, M. R. (2024) Developing the attentive brain: Contribution of cognitive neuroscience to a theory of attentional development. Human Development, 68 (5-6): 239-254. https://doi.org/10.1159/000540464
Patrocinador
Spanish Agency of Research (PID2020-113996GB-I00)
Resumen
Attention is a fundamental cognitive mechanism that primarily functions to regulate and organize the flow of perceptions and actions shaping our mental life. Early cognitive models have highlighted aspects of sustained, selective, and executive control as essential components of attention. These three broad aspects can be further subdivided into subordinate operations, depending on whether the particular function is mostly driven by external stimulation (bottom-up attention) or relies on endogenous processes such as voluntary intentions or expectations (top-down attention). After several decades of cognitive neuroscience research, these different functions have been associated with specific circuits of brain regions. Based on the cognitive neuroscience framework, this paper presents a theory of attention development and discusses behavioral and brain evidence regarding the development of attention function during the first years of life.
Colecciones
  • DPEFC - Artículos

Mi cuenta

AccederRegistro

Listar

Todo DIGIBUGComunidades y ColeccionesPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriaFinanciaciónPerfil de autor UGREsta colecciónPor fecha de publicaciónAutoresTítulosMateriaFinanciación

Estadísticas

Ver Estadísticas de uso

Servicios

Pasos para autoarchivoAyudaLicencias Creative CommonsSHERPA/RoMEODulcinea Biblioteca UniversitariaNos puedes encontrar a través deCondiciones legales

Contacto | Sugerencias