On the Affective Reception of Characters: A Response to Nicolle Lamerichs
Metadata
Show full item recordAuthor
Rosendo Sánchez, NievesEditorial
James Phelan & Joleen Blom. The Ohio State University Press
Date
2022-05-01Referencia bibliográfica
Rosendo Sánchez, N. (2022). On the Affective Reception of Characters: A Response to Nicolle Lamerichs. Narrative, 3 (29), 206-209. https://doi.org/10.1353/nar.2022.0011
Abstract
This article engages with Nicolle Lamerichs’ affective reception model of transmedial characters, analyzing its implications for character development and audience perception. While Lamerichs highlights the importance of affective engagement in shaping characters, this response emphasizes the need of integrating textual and affective dimensions. The textual building of a character provides the foundation for audience reception, influencing how affective responses shape the character’s evolution. This study critiques the choice of a single-medium character as a case study, arguing that a transmedia approach requires a broader consideration of character mobility across different media. The discussion also addresses the role of seriality in transmedia storytelling and the impact of fan reception on character adaptation. Ultimately, this response underscores the need for a more precise articulation of the relationship between textual and affective elements in character studies, providing insights into the evolving dynamics between industry narratives and audience engagement. Este artículo analiza el modelo de recepción afectiva de Nicolle Lamerichs en relación con los personajes transmediales, explorando sus implicaciones en el desarrollo de los personajes y la percepción del público. Si bien Lamerichs enfatiza la importancia del compromiso afectivo en la configuración de los personajes, esta respuesta subraya la necesidad de integrar las dimensiones textual y afectiva. La construcción textual de un personaje constituye la base sobre la que se articula la recepción del público, condicionando cómo las respuestas afectivas influyen en su evolución. Se cuestiona la elección de un personaje de un solo medio como estudio de caso, argumentando que un enfoque transmedial debe considerar la movilidad de los personajes entre distintos medios. Asimismo, se aborda el papel de la serialidad en la narrativa transmedial y el impacto de la recepción de los fans en la adaptación de los personajes. En definitiva, este artículo destaca la necesidad de una mayor precisión en la relación entre los elementos textuales y afectivos en el estudio de los personajes, proporcionando claves para comprender la interacción dinámica entre las narrativas de la industria y la participación del público.