@misc{10481/86480, year = {2023}, month = {11}, url = {https://hdl.handle.net/10481/86480}, abstract = {The university faculty members that deliver bachelor´s degrees in education are responsible for promoting the skill that future teachers must acquire to carry their professional duties, while making them aware of the academic and social consequences of failing to understand or acquire such competences. We aimed to determine the competency profile of university teachers of degrees in Early Childhood and Primary Education. A qualitative approach was adopted by asking a total of 209 university teachers about their conception of what it means to be a teacher. For data management, we used Maxqda program and analysed the information by applying content analysis as a first step before conducting a thematic analysis in a second phase. These analyses allowed us to identify the competency areas emphasized by university teachers. The findings revealed a gap between those skills relevant to university teachers and those acquired by future teachers for entry into the profession, as well as the abilities that they, in turn, should foster among their students in the infant an primary schools classrooms.}, abstract = {Los docentes universitarios que imparten programas de Grado en educación son responsables de fomentar las habilidades que los futuros docentes deben adquirir para llevar a cabo sus deberes profesionales, al mismo tiempo que los sensibilizan sobre las consecuencias académicas y sociales de no comprender o adquirir dichas competencias. Nuestro objetivo fue determinar el perfil de competencias de los profesores universitarios de programas de Educación Infantil y Educación Primaria. Adoptamos un enfoque cualitativo al preguntar a un total de 209 profesores universitarios sobre su concepción de lo que significa ser un maestro. Para la gestión de datos, utilizamos el programa Maxqda y analizamos la información mediante análisis de contenido como primer paso antes de realizar un análisis temático en una segunda fase. Estos análisis nos permitieron identificar las áreas de competencia enfatizadas por los profesores universitarios. Los hallazgos revelaron una brecha entre las habilidades relevantes para los profesores universitarios y aquellas adquiridas por los futuros docentes para ingresar a la profesión, así como las habilidades que, a su vez, deberían fomentar entre sus estudiantes en las aulas de educación infantil y primaria.}, organization = {Departamento de Didáctica y Organización Escolar (Universidad de Granada)}, organization = {Grupo de Investigación HUM-1017 (FYDAD- Formación, Desarrollo y Actividad Docente)}, organization = {Departamento de Psicología evolutiva y de la Educación (Universidad de Granada)}, organization = {Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales (Universidad de Granada)}, organization = {Departamento de Pedagogía (Universidad de Granada)}, organization = {Instituto Interuniversitario Andaluz de Investigación Educativa (Universidad de Sevilla, Universidad de Granada)}, organization = {Instituto Andaluz de Ciencias de la Tierra (CSIC-UGR)}, publisher = {Octaedro}, keywords = {university faculty}, keywords = {skills}, keywords = {future teachers}, keywords = {education degrees}, keywords = {Profesorado universitario}, keywords = {competencias docentes}, title = {El profesorado de los grados de educación: sus competencias a debate}, author = {Burgos García, Antonio and Villena Martínez, María Dolores and Montero Garcia, Inmaculada and Carrillo Rosúa, Francisco Javier and Pérez García, Purificación}, }