@misc{10481/85523, year = {2022}, month = {12}, url = {https://hdl.handle.net/10481/85523}, abstract = {In many communities around the world children are being enrolled in preschool programmes where they learn additional languages apart from their mother tongues. This entails a fresh look at key aspects of additional language teaching pedagogies. At an early age, language learning is socially mediated, and the target language is acquired orally. This points to the importance of considering how children’s biological capacities and learning contexts contribute to the development of the learning process. Thus, building on child language acquisition approaches and on the conceptual framework of educational ecosystem, this paper describes how the learning environment of preschool classrooms shapes the additional language learning process. In addition, the article sets out the building blocks that ensure a solid construction of learning ecosystems which teachers can draw on to strengthen the quality of their teaching.}, abstract = {En muchas comunidades de todo el mundo, los niños acceden a programas de preescolar en los que aprenden lenguas adicionales además de sus lenguas maternas. Esto implica una nueva visión de aspectos clave de las metodologías para la enseñanza de lenguas adicionales. A una edad temprana, el aprendizaje de lenguas está socialmente mediado, y la lengua meta se aprende oralmente. Esto apunta a la importancia de considerar que las capacidades biológicas de los niños y los contextos de aprendizaje contribuyen al desarrollo del proceso de aprendizaje. Basándose en los enfoques de adquisición del lenguaje infantil y dentro del marco teórico del ecosistema educativo, este documento describe cómo el entorno de aprendizaje de las aulas de preescolar da forma al proceso aprendizaje de lenguas adicionales. Además, el artículo presenta los componentes que contribuyen a la construcción sólida de ecosistemas de aprendizaje donde los maestros pueden inspirarse para fortalecer la calidad de la enseñanza.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Preschool}, keywords = {Child learners}, keywords = {Classroom ecosystem}, keywords = {Additional language learning}, keywords = {Teaching strategies}, keywords = {Preescolar}, keywords = {Niños aprendices}, keywords = {Ecosistemas del aula}, keywords = {Aprendizaje de lenguas adicionales}, keywords = {Estrategias de enseñanza}, title = {Early additional language learning in classroom ecosystems}, doi = {10.30827/portalin.vi.26194}, author = {Fleta Guillén, Teresa}, }