@misc{10481/85507, year = {2023}, month = {10}, url = {https://hdl.handle.net/10481/85507}, abstract = {The aim of the present study was to find out whether Active-Breaks (AB) improve the three levels of reading comprehension in a foreign language which could be a determining variable in the academic success of the implementation of CLIL programmes. This study involved a total of 50 healthy students [n=25: Control Condition (CC), and n= 25: Active-Break Condition (ABC)] from one secondary school in the Region of Andalucía (Spain). To investigate the acute effects of an AB on reading comprehension in a foreign language, those in the CC were asked to maintain their ordinary routines, while those in the ABC modified their class by introducing ten minutes of exercise. After that both groups complete a reading comprehension test. Significant different were found in both question of literal comprehension, p=0.03, d=0.38, p=0.001, d=0.11, and in both question of inferential comprehension, p=.003, d=0.35, p=0.03, d=0.47. Crucially, in both question of evaluation, p=0.26, d=0.20, p=0.41, d=0.40, no significant difference was appreciated. The present study demonstrated that overall student’s reading comprehension in a foreign language improves after of AB of 10 min (compared with CC) and concretely, improve the efficiency in question of literal comprehension and inferential comprehension, contributing to enhancement of quality of education.}, abstract = {El objetivo de la presente investigación fue el de averiguar si los descansos activos mejoran los niveles de comprensión lectora en una lengua extranjera, lo que podría ser una variable determinante en el éxito académico en la implementación de los programas AICLE. En este estudio participaron un total de 50 estudiantes sanos (n=25: Condición Control, and n= 25: Condición descanso activo) de un instituto de secundaria de Andalucía (España). Para investigar los efectos agudos de un descanso activo en la comprensión de lectura en un idioma extranjero, se les pidió a los estudiantes de Condición control que mantuvieran sus rutinas diarias, mientras que a los de la condición de descanso activo modificaron su clase introduciendo 10 minutos de ejercicio. Después de eso, ambos grupos completaron una prueba de comprensión lectora. Se encontraron diferencias significativas tanto en las preguntas de comprensión literal, p=0.03, d=0.38, p=0.001, d=0.11, como en las preguntas de comprensión inferencia, p=.003, d=0.35, p=0.03, d=0.47. Hay que destacar que, en ambas cuestiones de evaluación, p=0.26, d=0.20, p=0.41, d=0.40, no se apreciaron diferencias significativas. El presente estudio demostró que la comprensión lectora general en un idioma extranjero mejoró después de un descanso activo de 10 minutos en comparación con el Grupo Control y en concreto, mejoró de manera eficiente en términos de comprensión literal e inferencial, contribuyendo a mejorar la calidad de la educación.}, organization = {Andalusian Ministry of Education (Resolution: august 31, 2020)}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Physical Activity}, keywords = {CLIL}, keywords = {Active-breaks}, keywords = {Physical education}, keywords = {Actividad física}, keywords = {AICLE}, keywords = {Descansos activos}, keywords = {Educación física}, title = {Effect of Active Breaks on reading comprehension in a foreign language}, doi = {10.30827/portalin.viVII.29172}, author = {Fernández Barrionuevo, Eliseo and González Fernández, Francisco Tomás and Villoria Prieto, Javier}, }