@misc{10481/84117, year = {2023}, url = {https://hdl.handle.net/10481/84117}, abstract = {Una de las mejores formas de aprender programación es a través de la realización de ejercicios, pero la labor de corrección de dichos ejercicios es una tarea que consume mucho tiempo. El coste de la corrección manual de ejercicios tiene una correlación directa con el número de actividades que podemos realizar con nuestros alumnos ya que a la hora de planificarlas hay que tener en cuenta el tiempo que nos va a llevar corregir dichas actividades. Con herramientas y/o metodologías que nos faciliten dicha corrección podríamos proponer muchos más ejercicios e incluso generar material de extensión para alumnos con altas capacidades. Los alumnos que tengan necesidades especiales de apoyo educativo podrían hacer uso de los resultados de la corrección para entender dónde fallan. Asimismo los propios alumnos pueden ayudarse mutuamente incentivando el trabajo en equipo. Vamos a proponer una metodología de trabajo que mediante el uso de sistemas de integración continua permitirá la corrección automática de ejercicios de programación reduciendo así el tiempo de corrección manual. Además los alumnos podrían ver el resultado de dicha autocorrección sirviéndoles como sistema de apoyo a su aprendizaje. Para ilustrar la metodología se van a desarrollar una serie de ejercicios típicos de programación en los lenguajes de programación incluidos en el currículo de algunas de las asignaturas de Educación Secundaria, Bachillerato y Formación Profesional relacionadas con la informática.}, abstract = {One of the best ways to learn computer programming is through exercises but the work of correcting such exercises is a time-consuming task. The cost of the manual correction of exercises has a direct correlation with the number of activities that we can carry out with our students, since when planning them we have to take into account the time it will take us to correct these activities. With tools and/or methodologies that facilitate this correction we could propose many more exercises and even generate extension material for students with high capacities. Students with special needs for educational support could use the results of the correction to understand where they fail. Students can also help each others encouraging teamwork. We are going to propose a working methodology that through the use of continuous integration systems will allow the automatic correction of programming exercises, thus reducing manual correction time. In addition, the students will be able to see the result of this self-correction, sca olding their learning. We will develop some example exercises to show how our methodology works, these exercises will be developed in the most common programming languages that are included in the curriculum of various subjects related with the computer programming. There are many studies (Benotti, Aloi, Bulgarelli, and Gomez, 2018) and blogs posts like \How GitHub Classroom and Travis CI improved students' grades", 2019 that demostrates how self-correction and automatic code review systems improve programming learning by allowing students to self-evaluate immediately without having to wait for the correction of the exercises. In this way the student can see the correction of the exercise when he is working on it. With the classic methods of manual correction the student must wait for this correction, days or even weeks can pass until seeing where it has failed and in many cases having lost the context of what the student was trying to solve. We apply previous research and knowledge (Rubio and Gonz alez del Valle, 2018) to achieve the goal of building our custom auto-correction system.}, keywords = {Educación}, keywords = {Enseñanza}, keywords = {Aprendizaje}, keywords = {Programación}, keywords = {Education}, keywords = {Teaching}, keywords = {Learning}, keywords = {Programming}, title = {Autocorrección interactiva para la enseñanza y aprendizaje de la programación}, doi = {10.30827/Digibug.84117}, author = {Serrano Collado, Ernesto}, }