@misc{10481/81081, year = {2023}, month = {1}, url = {https://hdl.handle.net/10481/81081}, abstract = {Reading and writing in English from early ages is both a need and a must. The search of an effective learning methodology to teach early literacy has made the application of the synthetic phonics method to expand, regardless of the lack of agreement concerning its results. This study is aimed at showing whether this method is effective or not in bilingual educational centres of Madrid (Spain), focussing on the written skills of 640 students, aged 8-9. The errors committed in a 15-frequenly-used-word dictation have been classified according to Corder’s taxonomy. The non-parametric statistic results show that there are differences in the errors made by the students without specific method instruction (less errors) compared to those students with synthetic phonics instruction. However, these differences have lower level of association and do not indicate a relevant direction. Therefore, it could be concluded that synthetic phonics does not seem to guarantee an efficient learning of spelling for the Spanish students. There is a need to adapt the synthetic phonics method for learners from bilingual schools, as well as to investigate the efficiency of other methodologies to teach writing in English at early stages of literacy.}, abstract = {Leer y escribir en inglés desde edades tempranas es tanto una necesidad como una obligación. La búsqueda de una metodología de aprendizaje efectiva ha hecho que el uso del método synthetic phonics se haya extendido sin que exista unanimidad sobre sus resultados. El presente estudio pretende probar la efectividad de dicho método en centros bilingües de la Comunidad de Madrid (España), centrándose en las destrezas escritas de 640 alumnos de 8-9 años. Los errores cometidos en un dictado de 15 palabras de uso frecuente han sido clasificados atendiendo a la taxonomía de Corder. Las pruebas estadísticas no paramétricas evidencian la existencia de diferencias en los errores cometidos por los alumnos sin método de instrucción específico (cometen menos errores) y por los alumnos que siguen el método synthetic phonics. Sin embargo, dichas diferencias presentan bajo nivel de asociación y no indican nada relevante. Por ello, se podría concluir que el uso de synthetic phonics no parece garantizar un aprendizaje eficiente de la ortografía en el caso del alumnado español. Es necesario adaptar el método synthetic phonics para el alumnado de centros bilingües y analizar la eficacia de otros métodos de enseñanza de la escritura en inglés a edades tempranas.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Methodology}, keywords = {Writing}, keywords = {Learning}, keywords = {Spelling}, keywords = {Metodología}, keywords = {Escritura}, keywords = {Aprendizaje}, keywords = {Ortografía}, keywords = {Inglés}, title = {Synthetic phonics in Spanish bilingual education: Spelling mistakes analysis}, doi = {10.30827/portalin.vi39.25091}, author = {Antropova, Svetlana and Carrasco Polaino, Rafael and Anguita Acero, Juana María}, }