@misc{10481/80171, year = {2022}, month = {4}, url = {https://hdl.handle.net/10481/80171}, abstract = {Positioning theory helps to understand pre-service teachers’ performance and their professional identity. In the Content and Language Integrated Learning (CLIL) approach, studying teachers’ praxis from the positioning theory is relevant as integrating language and content is problematic for both in-service and pre-service teachers. Moreover, positioning theory could help teachers understand their teaching position. Video technology, as a valuable tool for teacher training, facilitates teachers’ analysis of their own teaching praxis and more importantly, it can help develop teaching awareness. However, scarce literature is found on how video-analysis from the positioning theory may benefit teachers in CLIL contexts. The objective of this paper is to analyse the influence of video self-analysis on pre-service teachers’ positions within CLIL settings. To conduct this research, pre-service teachers recorded and analysed a simulated CLIL lesson. Interviews were designed and administered to know the influence of video on participating teachers’ positions. Video supported pre-service teachers noticing their praxis and the meaning of CLIL while operating changes on their positions. Knowing the evolution of pre-service teachers’ positioning contributes to the understanding of their professional identity and to thinking about pre-service teachers’ programmes to foster their awareness on teaching practice through video technology.}, abstract = {La teoría del posicionamiento ayuda a comprender la actuación del profesorado en ejercicio y su identidad profesional. En AICLE el estudio de la praxis del profesorado desde la teoría del posicionamiento es relevante, ya que la integración de lengua y contenidos resulta problemática. Además, la teoría del posicionamiento podría ayudar a entender la posición docente. La tecnología de vídeo facilita el análisis de la propia praxis docente y, además, puede ayudar a desarrollar la conciencia docente. Sin embargo, es escasa la literatura sobre cómo el video análisis desde la teoría del posicionamiento puede beneficiar al profesorado AICLE. El objetivo de este trabajo es analizar la influencia del autoanálisis de vídeo en las posiciones del profesorado en formación en contextos AICLE. Los participantes grabaron y analizaron una clase simulada en AICLE. Se diseñaron y administraron entrevistas para conocer la influencia del vídeo en sus posiciones. El vídeo les ayudó a entender su praxis y el significado de AICLE, al tiempo que operaba cambios en sus posiciones. Conocer la evolución del posicionamiento del profesorado en formación contribuye al entendimiento de su identidad profesional y pensar en programas docentes para fomentar su conciencia de la práctica de enseñanza a través del vídeo.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Positioning theory}, keywords = {Pre-service teachers}, keywords = {CLIL}, keywords = {Video-analysis}, keywords = {Professional identity}, keywords = {Teoría del posicionamiento}, keywords = {Docentes en formación}, keywords = {AICLE}, keywords = {Análisis de vídeo}, keywords = {Identidad profesional}, title = {Does video self-analysis influence pre-service language teachers’ position within CLIL settings?}, doi = {10.30827/portalin.vi38.23877}, author = {Díaz Martín, Cristina and Gómez Parra, María Elena}, }