@misc{10481/78972, year = {2022}, month = {1}, url = {https://hdl.handle.net/10481/78972}, abstract = {The conception of the actor as a living being who keeps his body engaged in a fictional time to create a scenic truth, is related to the real, present and above all trained body. This body, generator of signals meant to be understood by the observer, involves an inner understanding of signs and images that originate beyond its boundaries. The objective of this reflexive article is to propose a “form”2 type of Tai Chi Chuan as a limited and instinctive process, using its ideographic imagery as a guide for the creation of a “movement score”3, a resource for the actor to scrutinize the action that this imagery engenders and the relationship it establishes with his or her body language. The methodology is premised on an initial consideration that fans out into different possible analyses, until finally culminating in a “meta-reflection”4, based on prior knowledge and experience in both theater and Tai Chi Chuan. The above includes theoretical and practical aspects that allow dealing with the analysis of Tai Chi Chuan ideograms as images for their representation, to create a movement score from them. The didactics discovers those elements which might potentially help capture Tai Chi Chuan through its calligraphy and vice versa, adapting and reinterpreting understood aspects to the actor’s physical training, which will be evaluated and implemented in the future in the stage environment.}, abstract = {La concepción del actor como un ser vivo que opera su cuerpo desde en un tiempo de ficción en el que sustenta una verdad escénica, está relacionada con el cuerpo real, presente y sobre todo entrenado. Ese cuerpo, generador de señales que busca ser entendido desde quien observa, implica la comprensión interna de signos e imágenes que tienen su origen fuera de él. El objetivo de este artículo de reflexión es proponer una “forma”6 tipo Tai Chi Chuan como proceso acotado e instintivo, usando su imagen ideográfica como guía para la creación de una “partitura de movimiento”7, recurso para que el actor escudriñe la acción que genera dicho símbolo y la relación que se establece con su gestualidad. La metodología parte de una consideración inicial que desemboca luego como perspectiva de análisis hasta convertirse en una “meta-reflexión”8, fruto del conocimiento previo y de la experiencia tanto en teatro como en Tai Chi Chuan. Lo anterior incluye aspectos teóricos y prácticos que permitieron ocuparse del análisis del ideograma del tai chi chuan como imagen que lo representa, para crear desde ella dicha partitura. La metodología descubre componentes factibles de ser extrapolados tanto de la caligrafía al Tai Chi Chuan y viceversa, refiriendo aspectos reinterpretados y adaptados al training físico del actor, los cuales serán evaluados e implementados a futuro en el ámbito escénico}, publisher = {Universidad de Caldas}, keywords = {Tai chi chuan}, keywords = {Ideogram}, keywords = {Training}, keywords = {Actor}, keywords = {Movement score}, keywords = {Ideograma}, keywords = {Partitura de movimiento}, title = {The Ideographic Image of Tai Chi Chuan. Movement score as a training resource for the actor}, doi = {10.17151/kepes.2022.19.25.9}, author = {Collazos Vidal, Armando and Montoya Herrera, Jesús and Peralbo Cano, Rafael}, }