@misc{10481/74361, year = {2022}, month = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10481/74361}, abstract = {Study abroad (SA) is considered one of the best ways to learn a foreign (FL) or second language (L2) while developing open-mindedness and intercultural awareness (Williams, 2009). Yet, less attention has been placed on students’ perception on identity development. Thus, the current study focuses on how the outcome (identity awareness in a SA setting) is achieved through the relationship between subject (students), instruments (tools and artifacts), community and rules (classroom and SA experience), division of labor (peer feedback) in relation to the object (Digital story). The study includes six SA students’ perceptions on identity construction through the incorporation of multiliteracies and multimodal texts (digital stories) in a second-year foundational Spanish course and an Advanced Spanish Grammar course in a Study Abroad (SA) program. Analyses of questionnaires, and DSs were grounded in Rogers’ (1959) notion of self-concept and Activity Theory (Leontiev, 1978). Results suggest that the digital and multimodal nature of DS creation facilitated greater opportunities for students to document their self-perceived gains in terms of identity awareness.}, abstract = {Estudiar en el extranjero (EE) se considera una de las mejores formas de aprender una lengua extranjera (LE) o una segunda lengua (L2) a la vez que se desarrolla una mentalidad abierta y conciencia intercultural (Williams, 2009). Sin embargo, se ha prestado poca atención a la percepción de los estudiantes sobre su desarrollo de la identidad en este proceso. Este estudio se centra en cómo se logra el resultado (consciencia de identidad en contextos de inmersion) a través de la relación entre los sujetos (estudiantes), instrumentos (herramientas y artefactos), comunidad y reglas (el aula y la experiencia de inmersión), divisón del trabajo (retroalimentación de pares), en relación al objeto (historia digital). El estudio incluye la percepción de seis estudiantes de EE sobre la construcción de la identidad a través de la incorporación de multialfabetizaciones y textos multimodales (historias digitales), en un curso de español de segundo año y un curso de Gramática Española Avanzada en un programa de EE. Los análisis de cuestionarios, historias digitales y artefactos finales se basaron en la noción de autoconcepto de Rogers (1959) y la teoría de actividad (Leontiev, 1978). Los resultados sugieren que la naturaleza multimodal y digital en la creación de las historias digitales ofreció más oportunidades para que los estudiantes documentaran el crecimiento autopercibido de su identidad.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Study abroad}, keywords = {Digital stories}, keywords = {Identity}, keywords = {Activity Theory}, keywords = {Foreign language}, keywords = {Estudio en el extranjero}, keywords = {Historias digitales}, keywords = {Identidad}, keywords = {Teoría de actividad}, keywords = {Lengua extranjera}, title = {Perceived changes of identity construction through digital storytelling: A collective study abroad case study}, doi = {10.30827/portalin.vi.23607}, author = {Sepúlveda, Yerko and Edwards, Maya and Vasseur, Raychel and Elola, Idoia}, }