@misc{10481/73449, year = {2022}, month = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10481/73449}, abstract = {Due to its worldwide usage, the necessity of teaching the English language is undeniable even in Islamic and religious countries like Iran. However, in order to avoid ‘cultural invasion’, the Iranian government decided to ban teaching English in the official curriculum of primary schools and asked a team of experts chosen by the Organization for Educational Research and Planning to design localized English textbooks for students in K12. Thus, in response to curriculum changes and the vital role of textbooks in language education, a plethora of Iranian scholars quantitively investigated the locally designed textbooks in language education focusing on objectives, content, culture, gender representation, and improvement of students’ language skills. However, the previous literature does not consider the role of visual content in transmitting the target language culture. Thus, in this study, we investigated the cultural references and cultural dimensions of visual content representation in two series of English language textbooks called ‘English for Schools’ (Prospect 1-3 and Vision 1-3). Due to the nature of the study, we applied qualitative visual content analysis for grouping and categorizing data. The analysis of the visual content of the textbooks revealed that the utmost portion of all six books has been devoted to the source culture of Iran, and the focus on aesthetic dimension had been exaggerated. Also, great attention has been paid to the semantic dimension, especially the Islamic ideology. The findings revealed the hegemony of Islamic cultures and ideology in English textbooks which is opposed to the vital role of teaching culture as the fifth language skill in language education.}, abstract = {Debido a su uso en todo el mundo, la necesidad de enseñar la lengua inglesa es innegable incluso en países islámicos y religiosos como Irán. Sin embargo, para evitar la “invasión cultural”, el gobierno iraní decidió prohibir la enseñanza del inglés en el plan de estudios oficial de las escuelas primarias y pidió a un equipo de expertos elegidos por la Organización para la Investigación y la Planificación Educativa que diseñara libros de texto de inglés localizados para los alumnos de K12. Así, en respuesta a los cambios en el plan de estudios y al papel vital de los libros de texto en la enseñanza de idiomas, una gran cantidad de estudiosos iraníes investigaron cuantitativamente los libros de texto diseñados localmente en la enseñanza de idiomas, centrándose en los objetivos, el contenido, la cultura, la representación de género y la mejora de las habilidades lingüísticas de los estudiantes. Sin embargo, la literatura anterior no tiene en cuenta el papel del contenido visual en la transmisión de la cultura de la lengua meta. Por lo tanto, en este estudio, investigamos las referencias culturales y las dimensiones culturales de la representación del contenido visual en dos series de libros de texto en inglés llamados “Inglés para escuelas” (Prospect 1-3 y Vision 1-3). Debido a la naturaleza del estudio, aplicamos un análisis de contenido visual cualitativo para agrupar y categorizar los datos. El análisis del contenido visual de los libros de texto reveló que la mayor parte de los seis libros se ha dedicado a la cultura de origen de Irán, y se había exagerado el enfoque en la dimensión estética. Además, se ha prestado gran atención a la dimensión semántica, especialmente a la ideología islámica.Los resultados revelaron la hegemonía de las culturas y la ideología islámicas en los libros de texto de inglés, lo que se opone al papel vital de la enseñanza de la cultura como quinta competencia lingüística en la enseñanza de idiomas.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Western culture}, keywords = {Islamic ideology}, keywords = {Islamic culture}, keywords = {Iranian English textbook}, keywords = {Culture representation}, keywords = {Cultura occidental}, keywords = {Ideología islámica}, keywords = {Cultura islámica}, keywords = {Libro de texto iraní en inglés}, keywords = {Representación de la cultura}, title = {Antagonism between western and Islamic cultures in Iranian English textbooks}, doi = {10.30827/portalin.vi37.21243}, author = {Tafazoli, Dara and Egan, Kieran}, }