@misc{10481/73323, year = {2021}, month = {6}, url = {http://hdl.handle.net/10481/73323}, abstract = {The aim of the study is to analyze the role of PASS cognitive processes in the improvement of reading comprehension within a group of students whose reading performance was beginning to differ from their classmates with whom they had started their primary schooling. The presence of this achievement difficulty in reading comprehension was observed at the beginning of the third year of primary education. The group of students at risk of reading comprehension difficulties (n = 8) underwent training, while their classmates acted as a control group. The total number of students in the classroom was 30. The Reading Comprehension Assessment test, the four scales of the Cognitive Assessment System Battery (Planning, Attention, Simultaneous, and Successive), and the Reading Awareness Scale were used for the evaluation of the students. The reading comprehension program was implemented using the Planning Facilitation method. The results showed an improvement in the care process that was manifested in the posttest and planning measure, which remained active from the premeasure to the follow-up. At this moment of the measurement, the improvement of the simultaneous processing with a great activity of reading comprehension and awareness was manifested. Reading comprehension and awareness improved significantly in the post measure and increased in the follow-up measure with simultaneous processing. These results are interpreted in the sense that the Planning Facilitation program has a specific effect on the processes of knowledge (reading awareness) and metacognitive control (planning and attention), as well as on the simultaneous cognitive process and on the transfer of these to reading comprehension Planning activates the functioning of simultaneous processing and its control, and once the cognitive weakness of simultaneous disappears, reading comprehension is performed competently.}, abstract = {La finalidad del estudio es analizar el papel de los procesos cognitivos PASS en la mejora en comprensión lectora de un grupo de estudiantes cuyo rendimiento lector empezaba a diferenciarse de sus compañeros de aula, con los que habían iniciado su escolaridad primaria. La presencia de esta dificultad de rendimiento en comprensión lectora se observó al comienzo de 3.º de Educación Primaria. Se sometió a entrenamiento al grupo de alumnado en riesgo de dificultad en comprensión lectora (n=8), actuando como grupo de control el constituido por los compañeros del aula. El total de estudiantes de aula era de 30. Se utilizó para la evaluación del alumnado el test de Evaluación de la Comprensión Lectora, las cuatro escalas de la Batería Cognitive Assesment System: Planificación, Atención, Simultáneo y Sucesivo y la Escala de Conciencia Lectora. El programa de comprensión lectora se implementó mediante el método de Facilitación de la Planificación. Los resultados mostraron una mejora en el proceso de atención que se manifestó en la medida postest y de planificación que permaneció activo desde la medida pre a la follow-up. En este momento de la medida, se manifestó la mejora del procesamiento simultáneo con una gran actividad de la comprensión lectora y conciencia. Comprensión y conciencia lectora mejoraron significativamente en la medida pos y se incrementaron en la medida follow-up con el procesamiento simultáneo. Estos resultados se interpretan en el sentido de que el programa de Facilitación de la Planificación tiene un efecto específico sobre los procesos de conocimiento (conciencia lectora) y control metacognitivo (planificación y atención) y proceso cognitivo de simultáneo y sobre la transferencia de estos a la comprensión lectora. La planificación activa el funcionamiento del procesamiento simultáneo y su control y una vez que desaparece la debilidad cognitiva de simultáneo, la comprensión lectora se realiza competentemente.}, publisher = {Universidad de Málaga}, keywords = {Planning facilitation}, keywords = {Metacognition}, keywords = {Metacognitive instruction}, keywords = {Reading comprehension}, keywords = {PASS theory}, keywords = {Facilitación de la planificación}, keywords = {Metacognición}, keywords = {Instrucción metacognitiva}, keywords = {Comprensión lectora}, keywords = {Teoría PASS}, title = {Effectiveness of the Planning Facilitation program for the prevention of reading comprehension difficulties}, doi = {10.24310/isl.vi15.12561}, author = {Ares Ferreirós, Martina and Alfonso Gil, Sonia and Deaño, Manuel}, }