@misc{10481/69855, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10481/69855}, abstract = {The first years of teaching are decisive to shape teachers’ motivation and attitudes, as adaptive professionals that respond to fast changing contexts. This career stage should provide acculturation in collaborative professional communities that discuss and tackle growing challenges for learners’ improvement. Induction support can be key for the personal, social, and professional development of beginning teachers, fostering theirleadership to influence and initiate practice change. It needs to be flexible and sensitive to specific education contexts, but it benefits from transversal principles grounded on common European policies. Induction should be embedded in a continuum approach that links it to other career stages -relying on broad, common teacher requirements. The COVID 19 crisis has foregrounded the competences teachers require to ensure equitable learning. Among European Key Competences, the Personal, Social and Learning to Learn Competence and the Digital Competence can play a crucial role for teachers grappling with distance teaching and unpredictable professional conditions. While Digital competence is fully acknowledged to be key for teacher professionalism, Personal, Social and Learning to Learn is now becoming crucial for teachers’ motivation, innovation, and distributed leadership, to face problematic scenarios.}, abstract = {Los primeros años de docencia son decisivos para moldear la motivación y las actitudes de los profesores, como profesionales adaptativos que responden a contextos que cambian rápidamente. Esta etapa profesional debe proporcionar aculturación en comunidades profesionales colaborativas que debaten y aborden los crecientes desafíos para la mejora de los alumnos. El apoyo de inducción puede ser clave para el desarrollo personal, social y profesional de los profesores principiantes, fomentando su liderazgo para influir e iniciar cambios en la práctica. Debe ser flexible y sensible a contextos educativos específicos, pero se beneficia de principios transversales basados en políticas europeas comunes. La inducción debe integrarse en un enfoque continuo que la vincule con otras etapas de la carrera, basándose en requisitos docentes comunes y amplios. La crisis de COVID 19 ha puesto en primer plano las competencias que los profesores necesitan para garantizar un aprendizaje equitativo. Entre las competencias clave europeas, la Competencia Personal, Social y de Aprender a aprender y la Competencia Digital pueden desempeñar un papel crucial para los profesores que se enfrentan a la enseñanza a distancia y condiciones profesionales impredecibles. Si bien se reconoce plenamente que la Competencia Digital es clave para la profesionalidad de los docentes, la Competencia Personal, Social y de Aprender a aprender se está volviendo crucial para la motivación, la innovación y el liderazgodistribuido de los docentes, que enfrentan escenarios problemáticos.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Características del docente}, keywords = {Docentes principiantes}, keywords = {Formación docente}, keywords = {Liderazgo docente}, keywords = {Supervisión del docente}, keywords = {Beginning teachers}, keywords = {Professional training}, keywords = {Teachers' characteristics}, keywords = {Teacher leadership}, keywords = {Teacher supervision}, title = {Bridge over Troubled Water: Induction pointers for Teacher leadership}, doi = {10.30827/profesorado.v25i2.18534}, author = {Caena, Francesca}, }