@misc{10481/69806, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10481/69806}, abstract = {The main purpose of this study is to test whether students’ performance in official language tests in the university context is influenced, apart from anxiety, by certain personality traits. A sample of 394 university students in Spain were assessed in language academic performance using the Test of English for International Communication: Listening and Reading (TOEIC L&R), Foreign Language Anxiety using the Spanish version of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS), Test Anxiety, by means of the Spanish version of the Test Anxiety Inventory and Personality Traits through the Five Factor Inventory (NEO-FFI). Frequency analyses for the categorical variables, and means and standard deviations for continuous variables were calculated, and a forward stepwise regression model was used to assess the independent variables that contributed significantly to the variance in the score on the academic performance. Foreign Language Classroom Anxiety (FLCA) correlated most significantly with student foreign language academic performance, followed by the Neuroticism dimension, Test Anxiety and Extraversion. These results show that anxiety can still be considered the best indicator to predict language academic performance and that personality traits do play a relevant part in the foreign language learning process in the university context.}, abstract = {El objetivo de este estudio es comprobar si, aparte de la ansiedad, ciertas dimensiones de la personalidad tienen influencia en el rendimiento académico universitario en exámenes oficiales de idiomas. En una muestra de 394 estudiantes de una universidad española, se evaluó el rendimiento académico en idiomas mediante el examen Test of English for International Communication: Listening and Reading (TOEIC L&R), la ansiedad en lengua extranjera con la FLCAS, la ansiedad ante los exámenes con el Test Anxiety Inventory y las dimensiones de la personalidad con el NEO-FFI. Se calcularon análisis de frecuencias para las variables categóricas, y medias y desviación estándar para las variables continuas, y se aplicó un modelo de regresión lineal múltiple por pasos para identificar las variables independientes que contribuyen de manera significativa a la varianza del resultado del rendimiento académico. La ansiedad en el aula de idiomas es la variable que correlaciona más significativamente con el rendimiento académico, seguida por la dimensión de Neuroticismo, la Ansiedad ante los Exámenes y Extraversión. Los resultados muestran que la ansiedad puede seguir siendo considerada el indicador más eficaz para predecir el rendimiento académico en idiomas y que las dimensiones de la personalidad tienen cabida en el proceso de aprendizaje de idiomas en el contexto universitario.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Foreign language anxiety}, keywords = {Personality traits}, keywords = {Test anxiety}, keywords = {Academic performance}, keywords = {Higher education}, keywords = {Ansiedad en Lengua Extranjera}, keywords = {Dimensiones de Personalidad}, keywords = {Ansiedad ante los Exámenes}, keywords = {Rendimiento académico}, keywords = {Educación superior}, title = {Anxiety and Personality as Indicators of Academic Performance in University Foreign Language Classrooms}, doi = {10.30827/portalin.v0i36.15376}, author = {Smyth, Alan M. and García Manzanares, Nuria and Fernández Muñoz, Juan José}, }