@misc{10481/6724, year = {2011}, month = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10481/6724}, abstract = {This paper proposes a conceptual framework to classify ontological beliefs on elementary geometry. As a first application, this framework is used to interpret nine interviews taken from secondary school teachers. The interpretation leads to the following results: (a) the ontological beliefs vary in a broad range, denying the assumption that a similar education provokes analogue opinions; and (b) ontological beliefs have a remarkable influence on the standards of proofs and on the epistemological status of theorems, and also on the role of drawing, constructions and their descriptions, media, and model building processes.}, abstract = {Este artículo propone un marco conceptual para clasificar las creencias ontológicas sobre la geometría elemental. Como primera aplicación, este marco se utiliza para interpretar nueve entrevistas realizadas a profesores de secundaria. La interpretación conduce a los siguientes resultados: (a) las creencias ontológicas varían en un amplio rango, negando la suposición de que una educación similar provoca opiniones análogas; y (b) las creencias ontológicas tienen una influencia notable en los estándares de las pruebas y en el estatus epistemológico de los teoremas, así como en la función del dibujo, las construcciones y sus descripciones, los medios y los procesos de construcción de modelos.}, publisher = {Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193)}, keywords = {Geometry}, keywords = {Ontology}, keywords = {Secondary school}, keywords = {Teachers’ beliefs}, keywords = {Creencias de los profesores}, keywords = {Educación secundaria}, keywords = {Geometría}, keywords = {Ontología}, title = {Ontological Beliefs and their Impact on Teaching Elementary Geometry}, author = {Girnat, Boris}, }