@misc{10481/66406, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10481/66406}, abstract = {The critical studies of men and masculinities are having an important and necessary impact on literary criticism, allowing for the opening of new horizons in gender studies. In this context the interaction of hegemonic and non-hegemonic masculinities in different communal ensembles in literature is a question that has been scarcely studied. North American author Chuck Palahniuk’s novels offer a social and argumentative context that focuses on today’s America where male characters see themselves immersed in an identity crisis marked by gender. The starting point of this crisis is the masculine psychical pattern available in the individualistic communitarian model that exists nowadays in the United States. Palahniuk takes as a reference this American society’s status quo and brings its national symbolism, with an essentially religious weight, to extremes that drive these communities to self-destruction. Death as a communitarian and saturated symbol becomes one of the most important elements of his work. Such communitarian demolition affects the masculine self as well, which is also taken to the extreme, producing the rupture of communitarian, and consequently, gender limits. In order to analyse Palahniuk’s selected novels under these lens, the starting point is an interdisciplinary theoretical approach combining community theories and critical studies of masculinities. As regards the first field, the references to authors such as Jean-Luc Nancy, Jacques Derrida or Roberto Espósito, among many others, will shed light to the debate on traditional communities’ lack of value, specially due to their religious power. Since community cannot be understood without the subject, and the subject is intrinsically united to the body, Nancy’s theorization of the latter will be vital. This takes us to question (in community, and never in an isolated way) the male body and its symbolic power inside the community, in this case the American one. In order to examine and deconstruct such gendered symbolism, critical figures like Connell, Horrocks, or Hearn, among others, examine the male self as sexualized entities, socially filtered by gendered standards that are different to those of females, but equally harmful and limiting. The combination of these two theoretical fields applied to Palahniuk’s selected works of fiction manifests the social crisis in which capitalist America finds itself, which influences negatively the masculine psyche. Nevertheless, the author manages, through his grotesque and extreme plots, to create ruptures in these traditional schemes and promote different and innovative alternatives.}, abstract = {Los estudios de masculinidades están teniendo una importante y necesaria repercusión en el campo de la crítica literaria para la apertura de nuevos horizontes en los estudios de género. En este contexto, la interactuación de masculinidades hegemónicas y no hegemónicas en distintos entornos comunitarios dentro de la literatura es una cuestión relativamente poco estudiada. Las obras del autor norteamericano Chuck Palahniuk ofrecen un contexto social y argumentativo centrado en la América actual donde los personajes masculinos se ven asolados por una crisis identitaria marcada por el género. El punto de partida de esta crisis es el patrón de psique masculina disponible en el modelo comunitario individualista que existe a día de hoy en los Estados Unidos. Palahniuk toma como referencia este status quo de la sociedad americana y lleva el simbolismo nacionalista, con una carga esencialmente religiosa, a extremos que conducen a estas comunidades a su autodestrucción, siendo la muerte como símbolo comunitario uno de los elementos más importantes de su obra. Dicha demolición comunitaria afecta también al “yo” masculino, que también es llevado al extremo, dando lugar a la ruptura de límites comunitarios y, en consecuencia, de género. Para analizar las novelas seleccionadas de Palahniuk bajo este prisma, se parte de una aproximación teórica interdisciplinar de estudios comunitarios y de masculinidades. Del primer campo, se han tomado referencias de autores como Jean-Luc Nancy, Jacques Derrida o Roberto Espósito, entre otros, que argumentan la falta de validez de la comunidad tradicional, sobre todo debido a su carga religiosa. Ya que la comunidad no puede entenderse sin el sujeto, y el sujeto está intrínsecamente unido al cuerpo, la teorización de Nancy sobre el mismo también será de vital importancia. Esto nos lleva a la cuestión (en comunidad, y nunca de forma aislada) del cuerpo masculino, y a su simbolismo de poder dentro de la comunidad, en este caso norteamericana. Para analizar y desconstruir dicho simbolismo de género, figuras críticas como Connell, Horrocks, o Hearn, entre muchos otros, examinan la figura del hombre como un ente sexualizado y filtrado socialmente por estándares de género diferentes a las mujeres, pero igual de dañinos y limitadores. La combinación de estos dos campos teóricos aplicados a la obra de Palahniuk pone de manifiesto la crisis social en la que se encuentra la América capitalista, que influye negativamente en la psique masculina. El autor, sin embargo, consigue, a través de sus argumentos grotescos y extremos, crear rupturas en este esquema y promover alternativas diferentes e innovadoras.}, organization = {Tesis Univ. Granada.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Palahniuk, Chuck, 1962-}, keywords = {Teorías comunitarias}, keywords = {Comunidad}, keywords = {Muerte}, keywords = {Masculinidades}, keywords = {Corporeidad}, keywords = {Violencia}, keywords = {Religión}, keywords = {Community theory}, keywords = {community}, keywords = {Death}, keywords = {Masculinities}, keywords = {Corporeity}, keywords = {Violence}, keywords = {Religion}, title = {Community and violence: the reinvention of masculinities in chuck Palahniuk’s narrative}, author = {Fuentes Fuentes, Carmen}, }