@misc{10481/65576, year = {2020}, url = {http://hdl.handle.net/10481/65576}, abstract = {Students who enter a specific cycle of studies must have efficiently demonstrated the reading and writing skills they acquired in the previous stage, which will allow them to continue with adequate training. However, data show a different reality. The objective of this study is to identify the main methodological strategies used by teachers for the understanding of written texts in the context of basic general education in the districts of Chone-Flavio Alfaro, MantaMontecristi-Jaramijó, Portoviejo, Jipijapa, and El Carmen in the province of Manabí (Ecuador). A survey was applied to 172 fourth-grade teachers and 4310 students with an instrument that had previously been validated by a group of experts using the Delphi method. The results of this study indicated that there are significant differences between the data from teachers and those from students. The analysis shows that the methods of teaching reading based on traditional pedagogical paradigms that teachers claim to apply (such as behaviorism, cognitivism, and constructivism) do not usually coincide with the methodologies perceived by students. The results are discussed with related studies, and it is concluded that strategies must be carefully chosen for each phase of the reading process, which implies initial and ongoing teacher training on the most effective methods for developing competent readers who understand to learn and enjoy the process of reading.}, abstract = {El alumnado que accede a un determinado ciclo de estudios ha de haber demostrado de forma eficiente las competencias de lectoescritura que adquirió en el ciclo anterior, y que le permitirán continuar con una adecuada formación. Sin embargo, los datos muestran una realidad diferente. El objetivo de este estudio es identificar cuáles son las principales estrategias metodológicas utilizadas por el profesorado en la enseñanza para la comprensión de textos escritos en el contexto de la Educación General Básica de los distritos de Chone-Flavio Alfaro, Manta-Montecristi-Jaramijó, Portoviejo, Jipijapa y El Carmen de la provincia de Manabí (Ecuador). Se aplicó una encuesta a 172 docentes de cuarto grado y a 4310 estudiantes con un instrumento que había sido previamente validado por un grupo de expertos mediante el método Delphi. Los resultados de este estudio indican que existen diferencias significativas entre los datos provenientes del profesorado y los del alumnado. El análisis muestra que los métodos de enseñanza de la lectura basados en paradigmas pedagógicos tradicionales que los docentes declaran aplicar (tales como el conductismo, cognitivismo y constructivismo) no suelen coincidir con las metodologías percibidas por los estudiantes. Se discuten los resultados con estudios afines y se concluye que se deben escoger cuidadosamente las estrategias para cada fase del proceso de lectura, lo cual implica una formación inicial y permanente del profesorado sobre los métodos más efectivos para formar lectores competentes que comprenden para aprender y disfrutan del proceso de la lectura.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Reading comprehension}, keywords = {Educational strategies}, keywords = {Basic education}, keywords = {Teaching reading}, keywords = {Primary education teacher}, keywords = {Comprensión lectora}, keywords = {Estrategias educativas}, keywords = {Educación básica}, keywords = {Enseñanza de la lectura}, keywords = {Docente de Escuela Primaria}, title = {Teaching strategies for reading comprehension applied and perceived: a study with teachers and students in the fourth grade of basic education}, doi = {10.37132/isl.v0i14.321}, author = {Montesdeoca Arteaga, Deborah Valerie and Gómez Parra, María Elena and Espejo Mohedano, Roberto}, }