@misc{10481/62332, year = {2020}, url = {http://hdl.handle.net/10481/62332}, abstract = {This work is part of two research projects of the Plan Propio de Investigación of the University of Cádiz and aims to analyze the relationship between reading habits and music in Secondary Education. This general aim is divided into two specific objectives that arise from the hypotheses which were set out, according to the two phases of analysis that we have defined. Firstly, we propose to analyze the reading progression of the adolescent in the transition between primary and secondary education, since it is based on the widespread idea of the change in reading habits in this educational period. Secondly, we propose to determine if students prefer to read with music and to specify which genres they listen to while reading, as we consider that this is becoming a popular practice and that there are genres and types of music that are shared in the musical universe of the adolescent. The methodology we have followed for this research is divided into two levels: on the one hand, according to the first phase of analysis, we will focus on participants from Cádiz (N = 666); other places in Andalusia (Granada and Almeria) (N = 78); and areas of the rest of Spain (Aragon, Catalonia, Castile–La Mancha and Castile and León) (N = 114). On the other hand, in the last phase, we will take into account international participants: Braga, Portugal (N = 95); Łódź, Poland (N = 67); and Valparaíso, Chile (N = 60), to contrast both the national and international results under the umbrella of Cádiz data. The main findings have led us to consider teacher formation in methodologies that combine, from an intertextual and interdisciplinary perspective, music and literature for the creation of permanent reading habits and a further impact on the formation of literary readers.}, abstract = {Este trabajo se enmarca en dos proyectos de investigación del Plan Propio de Investigación de la Universidad de Cádiz y tiene como objetivo analizar la relación entre los hábitos de lectura y la música en Educación Secundaria Obligatoria. Este objetivo general se concreta en dos objetivos específicos que surgen de las hipótesis planteadas, atendiendo a las dos fases de análisis que hemos delimitado. En primer lugar, planteamos analizar la progresión lectora del adolescente en el tránsito entre la educación primaria y secundaria, pues se parte de la idea extendida en torno al cambio de hábitos lectores en esta franja educativa. En segundo lugar, proponemos determinar si los estudiantes prefieren leer con música y concretar aquellos géneros que escucha el alumnado mientras lee, puesto que consideramos que esto se está convirtiendo en una práctica extendida y que existen géneros y tipos de música que son compartidos en el universo musical del adolescente. Partimos de una metodología que se bifurca en dos planos: por una parte, con respecto a la primera fase de análisis, nos centraremos en participantes de Cádiz (N=666); Andalucía (Granada y Almería) (N=78); y zonas del resto de España (Aragón, Cataluña, Castilla–La Mancha y Castilla y León) (N=114). Por otra parte, en un último estadio, tendremos en cuenta, además, a informantes internacionales: Braga, Portugal (N=95); Łódź, Polonia (N=67); y Valparaíso, Chile (N=60), para contrastar los datos nacionales con los internacionales, bajo el paraguas de los datos gaditanos. Los principales hallazgos nos han llevado a plantear la formación docente en metodologías que aúnen desde una perspectiva intertextual e interdisciplinar música y literatura para la creación de hábitos lectores estables que conduzcan a la formación del lector literario.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Reading mediation}, keywords = {Reading habits}, keywords = {Adolescent}, keywords = {Music}, keywords = {Proficient reader}, keywords = {Mediación lectora}, keywords = {Hábito lector}, keywords = {Adolescentes}, keywords = {Música}, keywords = {Lector competente}, title = {Musical mediation and reading promotion agents that influence adolescent reading habits}, doi = {https://doi.org/10.37132/isl.v0i13.304}, author = {Parrado Collantes, Milagrosa and Rivera Jurado, Paula and Sánchez Vera, Lourdes}, }