@misc{10481/59981, year = {2018}, url = {http://hdl.handle.net/10481/59981}, abstract = {Over recent years Finland has led the way in international research and studies into teacher recruitment and training. The number of people wishing to do a degree in teaching far exceeds the number of places available, meaning that universities set very high standards when selecting students. Having an understanding of the entry procedure for the most exemplary teacher education courses in the world could help us to identify the keys to success when choosing the most suitable prospective teachers and also to find new ways of carrying out the university admissions process in Spain and in other countries in Europe. In this regard, we focus on the following aspects: What would happen if we applied Finnish standards to students just starting their teaching degrees? What type of knowledge and/or personal dispositions should be taken into account when selecting prospective teachers? This article aims to show the results attained after recreating the Finnish selection procedure for teaching degree students, in this case involving a sample of students from the Faculty of Education Sciences of the University of Malaga. The results show that none of the students in the sample responded positively to the different tests they undertook.}, abstract = {En los últimos años Finlandia se ha convertido en el país que lidera los estudios e investigaciones internacionales en materia de selección y formación de docentes. El número de candidatos que pretenden acceder cada año a los estudios de magisterio sobrepasa en mucho la cantidad de plazas ofertadas, por lo que las universidades establecen unos criterios muy exigentes para la selección de sus estudiantes. Conocer cómo es el procedimiento de acceso a los estudios de formación docente más ejemplar del mundo puede ayudarnos a entender cuáles son las claves del éxito a la hora de elegir a los candidatos más idóneos y arrojar luz sobre posibles sugerencias y vías de avance para nuevos modelos de acceso a la universidad en España y en otros países de Europa. En este sentido, nos centramos en los siguientes interrogantes: ¿qué pasaría si aplicamos los estándares de Finlandia a los estudiantes que acaban de acceder a nuestras facultades de educación? ¿qué tipo de conocimientos y/o disposiciones personales son necesarios considerar a la hora de seleccionar a los candidatos? Este artículo pretende mostrar los resultados obtenidos tras conseguir recrear el procedimiento de selección que se lleva a cabo en Finlandia para admitir a los estudiantes de magisterio sobre una muestra de alumnos y alumnas de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga. Los resultados muestran que ningún estudiante fue capaz de responder positivamente a las diferentes cuestiones planteadas.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {College admissions}, keywords = {Teacher qualifications}, keywords = {Teacher education}, keywords = {Higher education}, keywords = {Acceso a la universidad}, keywords = {Competencias Docentes}, keywords = {Formación de profesorado}, keywords = {Educación superior}, title = {Using specific test to access for initial teacher training}, author = {Pérez Granados, Laura}, }