@misc{10481/59198, year = {2013}, url = {http://hdl.handle.net/10481/59198}, abstract = {This paper dissents from the canonical interpretation of Zubiri’s philosophy, which tends to conceive the way from On essence (1962) to Sentient Intelligence (1980 - 1983) as a project of phenomenological refinement of philosophy as noology. On the contrary, the continuity of both works is shown in the analysis of notions of “fact” and “essence”. This is the basis to conclude that it makes sense to conceive Zubiri’s philosophy as phenomenology, as long as it’s not characterized as an absolute and unfounded knowledge.}, abstract = {Frente a la interpretación canónica de Zubiri, que ve en el camino que va de Sobre la esencia (1962) a Inteligencia sentiente (1980-1983) el proyecto de una depuración fenomenológica de la filosofía -en el sentido de una noología-, en el presente trabajo se mostrará la continuidad entre ambas obras, a través del análisis de las nociones de “hecho” y “esencia”. Desde aquí concluiremos que si tiene sentido entender la filosofía de Zubiri como una fenomenología, ésta ya no puede ser caracterizada como un saber absoluto e infundado.}, publisher = {Universidad Complutense de Madrid}, keywords = {Zubiri, Xavier, 1898-1983}, keywords = {Husserl, Edmund, 1859-1938}, keywords = {Fenomenología}, keywords = {Esencia (Filosofía)}, keywords = {Hecho}, keywords = {Inteligencia sentiente}, keywords = {Phenomenology}, keywords = {Essence (philosophie)}, keywords = {Fact}, keywords = {Sentient intelligence}, title = {Esencia y hecho en Zubiri. ¿en qué sentido puede entenderse la filosofía de Zubiri como una fenomenología?}, doi = {https://doi.org/10.5209/rev_RESF.2013.v38.n1.41962}, author = {Barroso Fernández, Óscar}, }