@misc{10481/58470, year = {2019}, month = {4}, url = {http://hdl.handle.net/10481/58470}, abstract = {This contribution presents a teacher-training program delivered by the Italian Educational Department in the Autonomous Province of Bolzano (Italy) centred on Intercomprehension theory. It was addressed to teachers in service with the aim of combining both purposes of plurilingual and intercultural education. Considered that linguistic competence is essential for developing knowledge in every school subject, the purpose of this training was to offer practical suggestions to become aware of how interlinguistic, receptive skills and decoding strategies can be applied in combination to facilitate comprehension tout court and to achieve mediation skills and language awareness.The paper offers some considerations about today´s language teaching/learning processes in schools and about the changing role of teachers. The third section introduces the concept of Intercomprehension and its value for teacher training. The paper focuses on a description of the phases of the teacher training program conducted in 2017. It illustrates briefly the context, the needs assessment process, the aims and contents. The fourth section provides a summary and analysis of participants´ feedback, with ideas for future developments and conclusive remarks.}, abstract = {Resumen: Esta contribución presenta un programa de Intercomprensión docente impartido por el Departamento de Educación Italiano en la Provincia Autónoma de Bolzano (Italia) centrado en la teoría de la Intercomprensión. Se dirigía a los profesores en servicio con el fin de combinar los dos objetivos de la educación plurilingüe e intercultural. Considerando que la competencia lingüística es esencial para el desarrollo del conocimiento, el objetivo de esta formación era ofrecer sugerencias prácticas para mostrar cómo las habilidades interlingüísticas, receptivas y las estrategias de decodificación pueden ser aplicadas en combinación para facilitar la comprensión y para lograr las habilidades de mediación y la conciencia lingüística. El documento ofrece algunas consideraciones sobre los procesos de enseñanza/aprendizaje de idiomas en las escuelas y sobre el rol cambiante de los profesores. La tercera sección introduce el concepto de Intercomprensión y su valor para la formación del profesorado. El documento se centra en una descripción de las fases del programa llevado a cabo en el año 2017. Ilustra brevemente el contexto, el proceso de evaluación de las necesidades, los objetivos y los contenidos. La cuarta sección ofrece un resumen y un análisis de los comentarios de los participantes, con ideas para futuros desarrollos y las conclusiones.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Teacher training}, keywords = {Language instruction}, keywords = {Formación del personal docente}, title = {Intercomprendersi – a teacher training experience}, doi = {10.30827/Digibug.58470}, author = {Gramegna, Barbara}, }