@misc{10481/57387, year = {2019}, month = {10}, url = {http://hdl.handle.net/10481/57387}, abstract = {The number of high-speed railway lines in Spain has increased in the last years. Many of them runs quasi-parallel to existing ones, which were built in the 19th century. This has caused the intersection of lines almost parallel. To solve the problem, pergola bridges are the optimal solution. The objetive of this work is to analyze a real high-speed railway pergola bridge, including the soil-structure effect coming from piled foundations. A combined formulation is proposed with a modal projection technique to compute the equivalent modal damping rates coming from geometrical damping. Numerical tests confirm that pergola bridges are succeptible to important soil-structure interaction effects.}, abstract = {En este trabajo se analizan los efectos producidos por la interacción suelo-estructura en la respuesta dinámica de una pérgola de ferrocarril de alta velocidad. Se aplica subestructuración y análisis modal. Se estudia un caso en el que las cimentaciones son pilotes individuales. Se presenta una metodología que permite calcular el amortiguamiento modal equivalente que indude la interacción suelo-estructura. Los resultados demuestran que, debido al elevado número de cimentaciones individuales existentes, la pérgola es una estructura que disipa de manera importante mediante este mecanismo de liberación de energía al suelo.}, organization = {Departamento de Mecánica de Estructuras e Ingeniería Hidráulica}, keywords = {Dinámica}, keywords = {Pérgolas}, keywords = {Dynamics of railway bridges}, keywords = {Dinámica de puentes de ferrocarril de alta velocidad}, title = {Interacción suelo-estructura en pérgolas de ferrocarril de alta velocidad}, doi = {10.13140/RG.2.2.28619.34085}, doi = {10.30827/Digibug.57387}, author = {Cuadros Mantas, Francisco}, }