@misc{10481/53893, year = {2016}, month = {1}, url = {http://hdl.handle.net/10481/53893}, abstract = {This article reports on an empirical study that investigated the influence of explicit metacognitive strategy instruction on reading comprehension and self-efficacy in English as a foreign language (EFL) among university students in Iran. A randomized pretest posttest control group design was employed. The quantitative data were collected by the Survey of Reading Strategies, Motivated Strategies for Learning Questionnaire, and a reading comprehension test. The results of ANCOVA revealed that students in the experimental group showed greater achievement both in reading comprehension and self-efficacy than students in the control group.}, abstract = {Este artículo trata de un estudio empírico en el que se investigó la influencia de la instrucción explícita de la estrategia metacognitiva en la comprensión lectora y la autoeficacia del inglés como lengua extranjera (EFL) entre los estudiantes universitarios en Irán. Se empleó un diseño de grupo de pre-test y posttest con controles aleatorios. Los datos cuantitativos fueron recogidos en el estudio de estrategias de lectura, motivando estrategias de aprendizaje en un cuestionario y una prueba de comprensión de lectura. Los resultados del ANCOVA revelaron que los estudiantes del grupo experimental mostraban mayores logros tanto en comprensión lectora y en autoeficacia que los estudiantes del grupo control.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Explicit metacognitive strategy instruction}, keywords = {Reading comprehension}, keywords = {Self-efficacy beliefs}, keywords = {Instrucción explícita}, keywords = {Estrategia metacognitiva}, keywords = {Comprensión lectora}, keywords = {Creencias de autoeficacia}, title = {The Effect of Explicit Metacognitive Strategy Instruction on Reading Comprehension and Self-Efficacy Beliefs: The Case of Iranian University EFL Students}, doi = {10.30827/Digibug.53893}, author = {Tavakoli, Hossein and Koosha, Mansour}, }