@misc{10481/4632, year = {2005}, url = {http://hdl.handle.net/10481/4632}, abstract = {The popularity of the song Guárdame las vacas lingered long after the time of the Renaissance. Written sources would have us believe that its rendition was circumscribed to the XVI and XVII centuries, but the repertoire of the aguilandos, traditional popular music from the area around the region of Murcia, suggests something quite different to us. In this essay we relate the theme of las vacas, and others of a similar nature from the XVI and XVII centuries, to the music of the traditional aguilandos from the Southeast of the Peninsula Iberica. At the same time we reflect on the riches to be derived from an opportune conceptual contrast between, on the one hand, the data and conclussions that field work provide from both oral and written sources and, on the other hand, those that are supplied by the more academic methods proper to musicology that accords an almost absolute primacy to written sources. Fieldwork is a methodological instrument at the service of methodology in general. We defend a certain kind of ‘interdisciplinarity’, at least where investigation is to be applied to popular music traditions that have long and deep historical roots.}, abstract = {La popularidad del tema guárdame las vacas no se perdió tras la época renacentista. Las fuentes escritas parecen hacernos concluir que su práctica se limitó a los siglos XVI y XVII, pero el repertorio de los aguilandos, músicas populares de tipo tradicional de la zona de las Cuadrilla -en torno a la región de Murcia-, nos sugiere otra cosa. En esta comunicación se pone en relación el tema de las vacas, y otros similares de los siglos XVI y XVII, con la música de los aguilandos tradicionales del S.E. peninsular. Paralelamente, se reflexiona sobre la fecundidad de una oportuna puesta en juego entre los datos y certezas que suministra el trabajo de campo (fuentes orales y escritas) y los que suministra la metodología más extendida en la musicología, que otorga primacía casi absoluta a las fuentes escritas. El trabajo de campo es un instrumento metodológico al servicio de la metodología general. Se defiende un determinado tipo de ‘interdisciplinariedad’, al menos para cuando la investigación se aplica a músicas populares que cuentan con amplio grosor histórico}, publisher = {Madrid: Sociedad Española de Musicología}, keywords = {Músicas de autor}, keywords = {Traditional Musics}, keywords = {Fuentes orales y escritas}, keywords = {Oral and written sources}, keywords = {Danza de las hachas}, keywords = {Pasamezzo antico}, keywords = {Folías}, keywords = {Romanesca}, keywords = {Aguilandos}, keywords = {Folklore}, keywords = {Improvised-Sung Poetry}, keywords = {Oral Poetry}, keywords = {Renaissance}, keywords = {Renacimiento}, keywords = {Etnomusicología}, keywords = {Ethnomusicology}, keywords = {Músicas tradicionales}, keywords = {Written musics}, title = {El bajo Guárdame las vacas y las músicas tradicionales en el sureste español}, author = {Berlanga Fernández, Miguel}, }