@misc{10481/31856, year = {2009}, month = {6}, url = {http://hdl.handle.net/10481/31856}, abstract = {In order to gain ground in the Europe of knowledge, we must make sure that pupils in all EU countries receive the appropriate education and develop the right knowledge and skills, including intercultural and plurilingual competences. But how successful a cohesive process for a multilingual Europe is it likely to be? In which way do new policy developments in language education affect curriculum decision-making, professionalism and our own sense of identity and intercultural options? Up to which point do ‘linguistic unity’ and ‘linguistic diversity’ have to be taken into account as political and educational factors gearing towards European communicative integration? How can we avoid policy developments which treat multilingualism as an ‘either - or’ decision and run the risk of creating social exclusion either through cultural or linguistic exclusion? Is it possible in a multilingual Europe to develop a holistic language education policy inclusive of ‘Global English’ and linguistic diversity? This article addresses these questions by examining the effectiveness as policy development mechanisms of the introduction of changes to policy and/or school practices that require modification or renovation of language education. This examination incorporates analysis of the concept and substance of multilingualism as part of European integration and offers new perspectives on how it may be interpreted and utilised for the development of education policies in EU countries.}, abstract = {Con el objetivo de avanzar en la construcción de una Europa del conocimiento es preciso asegurarse de que los niños en todos los países europeos reciben una adecuada educación, con un buen desarrollo competencial, que incluya competencias plurilingües e interculturales. Pero: ¿qué probabilidades tenemos de lograr un proceso cohesivo a favor de una Europa multilingüe?; ¿de qué modo están afectando las nuevas medidas políticas de desarrollo de la educación lingüística a las decisiones curriculares, a la profesionalización docente y a nuestro propio sentido de la identidad y de las opciones interculturales?; ¿hasta qué punto la ‘unidad lingüística’ y la ‘diversidad lingüística’ deben tenerse en cuenta como factores políticos y educativos que nos lleven hacia una integración comunicativa europea?; ¿cómo podemos evitar acciones de política educativa que traten el multilingüismo como una decisión opcional, corriendo el riesgo de crear exclusión social por medio de la marginación cultural o lingüística?; ¿es posible en una Europa multilingüe poner en juego políticas integrales de educación lingüística que incluyan al ‘Global English’ al tiempo que a la diversidad de lenguas? Este artículo trata de dar respuesta a estos interrogantes mediante el análisis de la introducción de cambios, como formas de políticas educativas, en las prácticas de los centros escolares con vista a la modificación o renovación de la didáctica de las lenguas. Esta revisión incorpora el análisis del concepto y la sustancia de multilingüismo como parte de la integración europea, y ofrece nuevas perspectivas acerca de cómo se puede interpretar y aplicar en el desarrollo de políticas educativas en los países de la Unión Europea.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Multilingualism}, keywords = {Plurilingual competences}, keywords = {Language education}, keywords = {CLIL}, keywords = {Language policies}, keywords = {Multilingüismo}, keywords = {Competencias plurilingües}, keywords = {Educación lingüística}, keywords = {AICLE}, keywords = {Políticas lingüísticas}, title = {Multilingual education in Europe: policy developments}, doi = {10.30827/Digibug.31856}, author = {Vez, José Manuel}, }