@misc{10481/23852, year = {2001}, url = {http://hdl.handle.net/10481/23852}, abstract = {La cuenca del Orinoco forma una unidad de paisaje en la que el clima ha dado lugar al desarrollo de espacios de sabana y de selva tropical. Este espacio fue ocupado por una gran variedad de etnias que establecieron unas formas de relación con el medio. Así, desarrollaron su cultura material y espiritual, en gran medida ya olvidada. Esto ha sucedido como consecuencia de los procesos de aculturación vividos. Este trabajo constituye una unidad didáctica sobre las etnias que habitan estos territorios, con el fin de ser utilizada como material de programación en el tercer ciclo de Educación Primaria.}, abstract = {The climate of the valley of the Orinoco River, in its unity has developped spaces either with “sabana” or with tropical forests. The varieties of human settlements there have made different ways of relationship between human beings and environment. Both of them, material and inmaterial kinds of culture, have been already misunderstood and forgotten, the reason being the successive process of “acculturation”, due to the influence of the occidental culture, which has partially destroyed the ancient indian patterns of life. With this research-paper about the different varieties of human settlements in this area, we mean to present a useful tool for the teachers, when programming the third level subjects in their Grammar Schools.}, organization = {Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Río Orinoco}, keywords = {Educación primaria}, keywords = {Orinoco river}, keywords = {Educación}, keywords = {Education}, keywords = {Etnias}, keywords = {Ethnicities}, title = {Los pueblos indígenas del orinoco: una propuesta didáctica}, author = {Argente del Castillo Sánchez, Francisco José}, }