@misc{10481/107318, year = {2025}, month = {9}, url = {https://hdl.handle.net/10481/107318}, abstract = {The importance that Physical Education (PE) has on the learning competences of Primary School students requires special treatment, especially when talking about pro-social and citizenship behaviors. The objective of the present study has been to assess the influence of the PE on the relationship between age and prosocial competencies (Empathy, Respect, Sociability, and Leadership) among Primary School (PS) students during Physical Education (PE) classes and contents related to life cycle. The sample included 78 participants (girls=57.7%; boys=42.3%) in last courses of PS with two groups: traditional and Service-Learning (SL) methodology. The instruments used included a sociodemographic questionnaire designed ad hoc, a Physical Education Importance Questionnaire (PEIQ) by students, and another on Prosocial Behavior. The results obtained indicate a mediation between age and the prosocial competence of Respect, mediated by item 2 of the PEIQ (p<.05; CI=-.230, -.005; 60.6%) on students during SL methodology. In conclusion, the students' age in these grades allows them to discern what is important from what is not in terms of curriculum subjects, and the creation of a respect environment on the group too.}, abstract = {La importancia que la Educación Física (EF) tiene sobre el aprendizaje competencial del alumnado de Educación Primaria (EP) requiere de un tratamiento especial, especialmente al hablar de conductas prosociales (CP) y ciudadanas. El objetivo del presente estudio ha sido evaluar la influencia que la EF tiene en la relación entre la edad y las CP (Empatía, Respeto, Sociabilidad y Liderazgo) de alumnado de EP durante clases de EF. La muestra comprendía a 78 participantes (chicas=57.7%; chicos=42.3%) de tercer ciclo de EP, organizados en dos grupos: metodología tradicional y otro una metodología ApS Intergeneracional. Los instrumentos usados fueron un cuestionario sociodemográfico diseñado ad hoc, un cuestionario de Importancia de la Educación Física (CIEF) atribuido al alumnado y otro sobre Comportamiento Prosocial. Los resultados obtenidos muestran una mediación entre la edad y la dimensión de Respeto, mediado por el ítem 2 del CIEF (p<.05; IC=-.230, -.005; 60.6%) en el alumnado participante en la metodología ApS. En conclusión, la edad del alumnado permite discernir lo que es importante de lo que no en cuanto a asignaturas del currículo se refiere, así como la creación de un clima de respeto en el grupo-clase a través de la metodología ApS.}, organization = {Proyectos I+D+i, Convocatoria 2019 (PID2019-105916RBI00)}, organization = {Unidad de Calidad, Innovación Docente y Prospectiva, Universidad de Granada, España (FIDO 2022, proyecto 22-172)}, publisher = {Universidad de Almería}, keywords = {Civic competence}, keywords = {Values}, keywords = {Physical Activity}, keywords = {Competencia ciudadana}, keywords = {Valores}, keywords = {Actividad física}, title = {Mediation of the Physical Education in the Relationship with Age and Prosocial Behaviors on Primary School during Intergenerational Service-Learning}, doi = {10.25115/ecp.v18i38.10045}, author = {Ruiz Montero, Encarnación and Mohamed Mohamed, Kamal and Sanchez-Trigo, Horacio and Ruiz-Montero, Pedro Jesús}, }