@misc{10481/107235, year = {2025}, month = {9}, url = {https://hdl.handle.net/10481/107235}, abstract = {Este trabajo aborda la configuración del canon escolar en la actualidad, concretamente, la inclusión de la literatura infantil y juvenil en dicho canon de lecturas. Para ello, se han analizado los libros de texto de los cuatro cursos de Educación Secundaria Obligatoria de cuatro editoriales representativas adaptados a la legislación vigente (LOMLOE). Los libros de texto son herramientas que, sin duda, contribuyen a la conformación del canon escolar. Se analiza la presencia de textos destinados al público en formación en dichos libros de texto, con la finalidad de extraer conclusiones acerca de la ampliación y flexibilización del canon. En la actualidad, la legislación menciona de forma explícita la literatura juvenil clásica y contemporánea y su importancia en la conformación de las identidades lectoras a través de los itinerarios temáticos o de género. Este trabajo busca analizar cómo y en qué grado los libros de texto llevan a cabo esta inclusión de la literatura juvenil en el repertorio de lecturas escolares.}, abstract = {In this paper, a set of criteria for establishing a canon of fiction published in the last quarter of the XXth century is suggested. We consider two general criteria: a) critical and institutional assessments which the novels have received; and b) their reception among the reading public and in the publishing marketplace. Within each criterium, several parameters are considered and applied: the existence of reviews and studies, their assignment as school readings, their sales, prizes received, the existence of translations, film adaptations and references in the media. A reader, literary critic or professor may build his/her own reading list using these criteria, indicators, and our six case-studies as a point of departure. Currently, legislation explicitly mentions both classic and contemporary young adult literature and its importance in shaping reading identities through thematic or genre-based pathways. This study aims to analyze how and to what extent textbooks incorporate young adult literature into the repertoire of school readings.}, organization = {MCIN/AEI/10.13039/501100011033 (PID2019-105913RB-I00)}, publisher = {Universidad de Extremadura}, keywords = {Educación literaria}, keywords = {Canon}, keywords = {Libros de texto}, keywords = {Literary education}, keywords = {Textbooks}, title = {La literatura juvenil en los libros de texto de Educación Secundaria Obligatoria: exploración y análisis}, doi = {10.17398/1988-8430.42.323}, author = {Suárez Hernán, Carolina and Bermúdez Martínez, María}, }