@misc{10481/106063, year = {2025}, month = {7}, url = {https://hdl.handle.net/10481/106063}, abstract = {Linguistic landscape can be considered “one of the most dynamic and fastest-growing fields in applied linguistics and sociolinguistics” (Gorter & Cenoz, 2024, p. 2), focusing on language use in public space. The research field is constantly expanding its objectives and methodology. In doing so, the borders between public and private become more fluid and flexible. Consequently, the researchers draw attention to more private spaces such as the linguistic homescape (Boivin, 2021; Author, 2021; Yu, 2022) and familyscape (Gonçalves & Lanza, 2024). This paper focuses on three “Linguistic Homescape and Lifescape” projects, which explore linguistic and semiotic signs within the home environment and various life contexts. The investigation is guided by the following research questions: How is belonging represented in the linguistic homescape and lifescape? How applicable are linguistic homescape and lifescape as multimodal research tools in the investigation of belonging? Multilingual children and young people and adults (N = 31) were included in the research through the use of participatory photography (Holm, 2018), whereby the participants took photographs of their linguistic environment at home and in other life contexts and also explained their choices. The results of the study shed light on three key dimensions of belonging – social belonging, spatial belonging and visceral belonging – and how these are represented in the multimodal data. Furthermore, the study demonstrates that linguistic homescape and lifescape, combined with participant narratives, offer a valuable multimodal research method.}, abstract = {El paisaje lingüístico se puede considerar como “uno de los campos más dinámicos y de mayor crecimiento en la lingüística aplicada y la sociolingüística” (Gorter & Cenoz, 2024, p. 2), el cual explora el uso del lenguaje en el espacio público. Este campo de investigación se encuentra constantemente en expansión de sus objetivos y metodologías. Así, las fronteras entre lo público y lo privado se tornan más fluidas y flexibles. En consecuencia, los investigadores prestan atención a espacios más privados, como el "paisaje lingüístico del hogar" (Boivin, 2021; Author, 2021; Yu, 2022) o el "paisaje familiar" (Gonçalves & Lanza, 2024). Este artículo se centra en dos proyectos denominados “paisaje lingüístico del hogar y de la vida”, que exploran los signos lingüísticos y semióticos en el entorno doméstico y differentes contextos de vida. La investigación se guía por las siguientes preguntas: ¿cómo se representa la pertenencia en el paisaje lingüístico del hogar y en la paisaje vital? ¿cómo experimentan los niños, jóvenes y adultos multilingües su entorno lingüístico en el hogar y la paisaje vital como herramientas de investigación multimodal en la investigación de la pertenencia ? En el estudio, se incluyó a niños, jóvenes y adultos multilingües (N=31) mediante el uso de la fotografía participativa (Holm, 2018), según la cual los participantes toman fotos de su entorno lingüístico en casa y differentes contextos de vida y explican sus elecciones. Los resultados del estudio arrojan luz sobre tres dimensiones clave de la pertenencia: la pertenencia social, la pertenencia espacial y la pertenencia visceral, y su representación en los datos multimodales. Además, el estudio demostró que el paisaje doméstico y el paisaje vital lingüísticos en combinación con la narración de los datos parece ser un método de investigación multimodal valioso.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Linguistic homescape}, keywords = {Lifescape}, keywords = {Social}, keywords = {Paisaje lingüístico del hogar y la vida}, keywords = {Pertenencia social}, keywords = {Espacial y visceral}, title = {Voices of Belonging - Linguistic homescape and lifescape as a multisensorial and multimodal research tool}, doi = {10.30827/portalin.viXII.34083}, author = {Krompá, Edina}, }