@misc{10481/105618, year = {2020}, month = {8}, url = {https://hdl.handle.net/10481/105618}, abstract = {Desde hace tiempo discutimos, reflexionamos sobre los procesos detransición postcapitalista, siempre desde escenario de praxis y reflexión crítica, anteel escenario de un colapso civilizatorio fruto de la crisis sistémica de origenantropocéntrico (cambio climático, asalto a bienes comunes, desaparición debiodiversidad, Peak Oil, etc.) No es un trauma societario, sino el cuestionamiento deun modelo civilizatorio, aupado desde la mercantilización de toda forma de vida sobrela faz de la tierra (capitalismo) que aparece como inviable ante la necesaria asunciónde limite biofísico de la Madre Tierra. Como sabemos ese Hombre (en relación desde el patrircado, dueño absolutode la naturaleza) ha asumido la historia moderna como el hombre blanco, enexclusión, no sólo de todos los seres no-humanos, sino también de la mujer y de todoslos no-blancos a quienes de alguna manera éste considera como menos humanos. Elposhumanismo parece colisionar con el pensamiento radical emancipador en lamedida en que éste si dialoga con las reflexiones surgidas del ecofeminismo y elecosocialismo, así como del pensamiento indígena, que rechazan la visión patriarcaldel Hombre blanco capitalista dueño de todo lo que existe.}, abstract = {For some time now we have been discussing and reflecting on the processes of post-capitalist transition, always from a scenario of praxis and critical reflection, in the face of a civilizational collapse resulting from the systemic crisis of anthropocentric origin (climate change, assault on common goods, disappearance of biodiversity, Peak Oil, etc.). ) It is not a societal trauma, but the questioning of a civilizational model, promoted by the commodification of all forms of life on the face of the earth (capitalism) that appears as unviable in the face of the necessary assumption of the biophysical limits of Mother Earth. As we know, this Man (in relation to the patriarchate, absolute owner of nature) has assumed modern history as the white man, to the exclusion not only of all non-human beings, but also of women and of all non-whites whom in some way he considers as less human. Posthumanism seems to collide with radical emancipatory thought insofar as the latter does dialogue with the reflections arising from ecofeminism and socialism, as well as from indigenous thought, which reject the patriarchal vision of the white capitalist man as the owner of all that exists.}, title = {Somos Covid. Re-Existencias Socioambientales PostPandemia}, author = {Ortega Santos, Antonio}, }