@misc{10481/104963, year = {2024}, month = {12}, url = {https://hdl.handle.net/10481/104963}, abstract = {Pornography has occupied the center of social debate in Spain, especially in relation to youth learning about sexuality. This article has the objective to identify the possible consumption of pornography in the researched university community in Southern Spain, as well as their opinions on the consumption of pornography in current digital society, and their educational proposals to address the consumption ofpornography from the perspective of equality and social justice. To cover this objective, the data analyzed come from a mixed methodology consisting of 4 discussion groups and a survey with all the members of the university community. The results show a tendency to consume pornography at younger ages, with gendered consequences for younger generations. Men consume more pornography. The script continues to be designed under the “hegemonic masculinity” that underlies gender violence in mainstream pornography. A quarter of participants point to pornography as the main source for learning about sexuality and those in couples use pornography to learn about their own bodies. Based on these results, the article concludes with the participants’ demand to incorporate comprehensive sexuality education from elementary school to university, since it promotes equality, social justice and sexual and intimate citizenship which, in turn, strengthens democracy.}, abstract = {La pornografía ha ocupado el centro del debate social en España, especialmente en relación con el aprendizaje de la sexualidad por parte de jóvenes. Este artículo tiene como objetivo identificar los posibles consumos de pornografía en la comunidad universitaria investigada en el sur de España, así como sus opiniones sobre el consumo de pornografía en la sociedad digital actual, y sus propuestas educativas para abordar el consumo de pornografía desde la perspectiva de la igualdad y la justicia social. Para cubrir este objetivo, los datos analizados proceden de una metodología mixta consistente en 4 grupos de discusión y una encuesta con todos los miembros de la comunidad universitaria. Los resultados muestran una tendencia a consumir pornografía a edades más tempranas, con consecuencias de género para las generaciones más jóvenes. Los hombres consumen más pornografía. El guion se sigue diseñando bajo la “masculinidad hegemónica” que subyace a la violencia de género en la pornografía dominante. Una cuarta partede participantes señala la pornografía como la principal fuente para aprender sobre sexualidad y quienes están en pareja utilizan la pornografía para aprender sobre su propio cuerpo. A partir de estos resultados, el artículo concluye con la demanda de los sujetos participantes de incorporar la educación sexual integral desde la escuela primaria hasta la universidad, para promover la igualdad, la justicia social y la ciudadanía sexual e íntima que, a su vez, fortalecen la democracia.}, organization = {University of Granada, Spain}, publisher = {Universidad Autónoma de Madrid}, title = {Comprehensive Sexuality Education: Approaching Pornography from Equality and Social Justice}, doi = {10.15366/riejs2024.13.2.003}, author = {Venegas Medina, María Del Mar}, }