@misc{10481/103565, year = {2024}, month = {11}, url = {https://hdl.handle.net/10481/103565}, abstract = {Schooling has been imposed on indigenous peoples as a form of acculturation since the beginning of Brazilian colonization. This research focuses on the life story of the protagonist of differentiated indigenous education in the state of Ceará-Brazil, Raimunda Marques do Nascimento, of the Tremembé ethnic group. She is an educator whose life has been marked by her activism and who, in 1991, founded the first differentiated indigenous school in the state. The objective was to describe Raimundinha's pedagogical practices in relation to the social, cultural and political context of indigenous education in Ceará. The methodology used was hybrid oral history. The data collection consisted of oral narratives that were recorded, textualized and validated by the interviewees (indigenous and non-indigenous). It was found that Raimundinha Marques had developed an innovative practice, motivated by the negative experiences she had in formal schools when she was discriminated against as an indigenous person. She founded the Alegria do Mar School in the village of Praia de Almofala, in the municipality of Itarema, Ceará. Her educational practices valued indigenous cultural knowledge and focused not only on the processes of reading and writing, but also on the transmission of her people’s culture, emphasizing the Torém, the sacred ritual of the Tremembé people. It can be concluded that Raimunda’s literacy practice was different from conventional education, leaving a legacy of a differentiated indigenous education for the indigenous peoples of the State of Ceará.}, abstract = {La educación escolar se impone a los pueblos indígenas desde el inicio de la colonización brasileña como forma de aculturación. Esta investigación se centra en la historia de vida de la protagonista de la Educación Indígena Diferenciada en el estado de Ceará-Brasil, Raimunda Marques do Nascimento, de la etnia Tremembé. Se trata de una educadora cuya trayectoria vital ha estado marcada por su activismo y que, en 1991, fundó la primera Escuela Indígena Diferenciada del estado. El objetivo fue describir las prácticas educativas llevadas a cabo por Raimundinha en la relación con el contexto social, cultural y político de la educación indígena en Ceará. La metodología adoptada fue la Historia Oral Híbrida. La recolección de datos consistió en narraciones orales que fueron grabadas, textualizadas y validadas por los entrevistados (indígenas y no indígenas). Se constató que Raimundinha Marques había desarrollado una práctica innovadora, motivada por las experiencias negativas que había tenido en escuelas formales al ser discriminada por indígena. Así, fundó la escuela Alegria do Mar, en la aldea de Praia de Almofala, en el municipio de Itarema, Ceará. Sus prácticas educativas valoraban el conocimiento cultural indígena y se centraban no sólo en los procesos de lectoescritura, sino en la transmisión de la cultura de su pueblo, haciendo hincapié en el Torém, el ritual sagrado del pueblo Tremembé. Se puede concluir que la práctica de lectura y escritura de Raimunda fue diferente de la educación convencional, dejando un legado de la constitución de una Educación Indígena Diferenciada para los pueblos indígenas del estado de Ceará.}, organization = {Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Funcap)}, publisher = {Universidad de Málaga}, keywords = {Indigenous}, keywords = {Educational practices}, keywords = {Education}, keywords = {Hybrid oral history}, keywords = {Literacy}, keywords = {Indígenas}, keywords = {Prácticas educativas}, keywords = {Educación}, keywords = {Lecto-escritura}, keywords = {Historia oral híbrida}, title = {Raimunda Marques do Nascimento's reading and writing practices in Tremembé Differentiated Indigenous Education}, doi = {10.24310/isl.19.2.2024.19181}, author = {Menezes Pereira Pinto, Arliene Stephanie and Fiuza Fialho, Lia Machado}, }