@misc{10481/103548, year = {2024}, month = {12}, url = {https://hdl.handle.net/10481/103548}, abstract = {This paper analyses the articles published between 2016-2023 in the virtual journal of school libraries coordinated by the Consejería de Desarrollo Educativo y Formación Profesional de la Junta de Andalucía. The purpose is to analyse what reading practices are carried out by school libraries in public secondary schools in order to define and name the common criteria or patterns that allow them to be identified as exemplary and replicable among young people. The methodology, framed within the qualitative paradigm, uses the method of thematic analysis for the treatment of information, based on familiarisation with the data, search for themes or patterns, review and presentation of the results. In the review of the content, five common patterns were found: reading for pleasure and as a development of creativity, reading to investigate and learn to learn, reading as a space for encounter and plurality of thoughts, reading as a collaborative action, and reading and the networked society. The analysis of the results has served as a reference to propose, in the form of a decalogue, some lines of action for good reading practices among young people.}, abstract = {Este trabajo analiza los artículos publicados entre 2016-2023 en la revista virtual de las bibliotecas escolares que coordina la Consejería de Desarrollo Educativo y Formación Profesional de la Junta de Andalucía. El propósito es analizar qué prácticas lectoras se realizan desde la biblioteca escolar en los centros públicos de Educación Secundaria con el objeto de definir y denominar qué criterios o patrones comunes permiten identificarlas como modélicas y ser replicables entre los más jóvenes. La metodología, enmarcada en el paradigma cualitativo, aborda el método de análisis temático para el tratamiento de la información, basado en la familiarización con los datos, búsqueda de temas o patrones, revisión y presentación de los resultados. En la revisión del contenido se han encontrado 5 patrones comunes: la lectura por placer y como desarrollo de la creatividad, la lectura para indagar y aprender a aprender, la lectura como espacio de encuentro y pluralidad de pensamientos, la lectura como acción de colaboración, y la lectura y la sociedad en red. El análisis de los resultados ha servido como referencia para proponer, a modo de decálogo, unas líneas de actuación para buenas prácticas lectoras entre los más jóvenes.}, publisher = {Universidad de Málaga}, keywords = {Reading practices}, keywords = {School library}, keywords = {Reading for pleasure}, keywords = {Creativity}, keywords = {Reading communities}, keywords = {Prácticas lectoras}, keywords = {Biblioteca escolar}, keywords = {Lectura por placer}, keywords = {Creatividad}, keywords = {Comunidades lectoras}, title = {School library reading: a critical analysis of reading practices in Andalusian secondary schools}, doi = {10.24310/isl.19.2.2024.19178}, author = {Rubio Perea, Engracia María}, }