@misc{10481/102425, year = {2025}, month = {1}, url = {https://hdl.handle.net/10481/102425}, abstract = {This study aimed to investigate tertiary-level English as a foreign language (EFL) learners’ L2 speaking anxiety and its relationship with their L2 willingness to communicate (WTC), ideal and ought-to L2 selves, and L2 motivation in a Turkish EFL context with a mixed-methods approach. A composite survey form was used for quantitative data, while qualitative data were collected using semi-structured interviews. Major findings indicated that the ought-to L2 self had the strongest positive link with L2 speaking anxiety, whereas other variables were correlated with L2 speaking anxiety negatively. Multiple regression analysis revealed that the ought-to L2 self was the strongest and the only positive predictor of L2 speaking anxiety. L2 motivation and the ideal L2 self followed it as two negative predictors, respectively. However, L2 WTC did not significantly impact the regression model. Based on the results, the study provided some implications for L2 learning and teaching.}, abstract = {Este estudio tuvo como objetivo investigar la ansiedad al hablar el idioma inglés como lengua extranjera (EFL) en estudiantes de nivel terciario, y su relación con la disposición a comunicarse en la L2, el yo ideal y el yo deóntico L2, y la motivación en la L2 en un contexto turco de EFL mediante un enfoque de métodos mixtos. Se utilizó un formulario de encuesta compuesto para recopilar datos cuantitativos, mientras que los datos cualitativos se recopilaron mediante entrevistas semiestructuradas. Los principales hallazgos indicaron que el yo deóntico L2 tenía la conexión positiva más fuerte con la ansiedad al hablar en la L2, mientras que las demás variables se correlacionaban negativamente con la ansiedad al hablar en la L2. El análisis de regresión múltiple mostró que el yo deóntico L2 fue el predictor más fuerte y el único predictor positivo de la ansiedad al hablar en la L2. La motivación en la L2 y el yo ideal en la L2 le siguieron como dos predictores negativos, respectivamente. Sin embargo, la disposición a comunicarse en la L2 no tuvo un impacto significativo en el modelo de regresión. El estudio proporcionó algunas implicaciones para el aprendizaje y la enseñanza del L2 basadas en los resultados obtenidos.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {L2 speaking anxiety}, keywords = {L2 willingness to communicate}, keywords = {the ideal L2 self}, keywords = {Ansiedad al hablar en L2}, keywords = {disposición a comunicarse en L2}, keywords = {el yo ideal en L2}, title = {Predictors of foreign language speaking anxiety in a tertiary level EFL context}, doi = {10.30827/portalin.vi43.28720}, author = {Ölmez, Gonca Nur and Genç İlter, Binnur}, }