@misc{10481/102424, year = {2025}, month = {1}, url = {https://hdl.handle.net/10481/102424}, abstract = {There has been a growing interest in listening comprehension in English as a foreign language (L2 listening) concerning the contributing factors. Previous studies mainly focused on how certain variables influence L2 listening, neglecting how the variables interact with each other. Adopting a componential approach, this study aimed to investigate how grammar and vocabulary knowledge, anxiety, and willingness to listen in L2, working memory, and metacognitive awareness interact with overall L2 listening comprehension and each other. A group of 212 students with intermediate to upper-intermediate proficiency in English enrolled at two Turkish state universities during 2020-2021 calendar participated in the study. The participants completed listening, vocabulary, grammar, and digit-span tests, anxiety and willingness scales, and metacognitive awareness questionnaire over a three-week period. The relationship between the components and L2 listening was measured through Structural Equation Modelling (SEM) using maximum likelihood estimation. After analyses, a statistically and theoretically sound model was introduced. The model underscores the significant impact of these components on L2 listening comprehension and displays their complex interplay with each other. Within this intricate web, vocabulary and grammar emerge as pivotal components, substantially influencing L2 comprehension as well as interacting with and shaping the other variables.}, abstract = {Ha habido un creciente interés en la comprensión auditiva en inglés como lengua extranjera en lo que respecta a los factores que contribuyen a ella. Estudios anteriores se centraron en cómo ciertas variables influyen en la escucha en L2 sin investigar cómo interactúan entre sí. Este estudio adoptó un enfoque componencial para investigar cómo el conocimiento de gramática y vocabulario, la ansiedad al escuchar en L2, la disposición a escuchar en L2, la memoria de trabajo y la conciencia metacognitiva interactúan con la escucha en L2 y entre sí. Participaron 212 estudiantes universitarios con dominio intermedio a intermedio alto de dos universidades estatales en Turquía durante el curso 2020-2021. Los participantes completaron instrumentos que midieron cada variable durante tres semanas. La relación entre los componentes y la escucha en L2 se evaluó mediante el modelado de ecuaciones estructurales (SEM) utilizando estimación de máxima verosimilitud. Tras análisis meticulosos, se presentó un modelo estadístico y teórico sólido. El modelo destaca el impacto significativo de estos componentes en la comprensión auditiva de L2 y sus complejas interacciones. El vocabulario y la gramática emergen como componentes fundamentales, influyendo sustancialmente en la comprensión de L2 y en la configuración de otras variables.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {L2 listening comprehension}, keywords = {linguistic variables}, keywords = {affect}, keywords = {Comprensión auditiva en L2}, keywords = {variables lingüísticas}, keywords = {afecto}, title = {Linguistic, cognitive, and affective components of L2 listening comprehension: A multidimensional model}, doi = {10.30827/portalin.vi43.30647}, author = {Karalık, Tuncay and Merç, Ali}, }