Information Literacy as a Tool for Academic Tasks at Secondary School Bustamante Oliva, Giannina García Torres, María del Pilar Reading Media and Information Literacy Research Secondary school Adolescents Lectura Medios de comunicación e Información Investigación Escuela Secundaria Adolescentes This research integrates qualitative and quantitative approaches, making it a mixed study. It seeks to answer the following question: what characterizes the informational competence of fifth-year secondary school students in the process of searching for and evaluating information when doing their academic work? The main objective is to analyze the informational competence of students in the last year of compulsory secondary education in relation to the search and evaluation of information using web search engines, which is linked to a competence related to the development of functional literacy in the information society. The study was carried out with a sample of eighty-five students in the last year of secondary education at a private school in Peru. Based on an academic task based on reading, the adolescents had to search for and select information. Two techniques were applied for data collection: documentary analysis and surveys corresponding to the qualitative and quantitative approaches respectively. The results confirm a relationship between reading skills and informational competence, specifically in terms of searching for and choosing relevant information to perform a task. The importance of adolescents learning to read strategically by putting into practice different reading skills in relation to the tasks assigned is emphasized. Finally, it is concluded that it is necessary to teach autonomy, judgment, and the ability to make the right decisions when faced with the information offered on the Internet. Esta investigación integra los enfoques cualitativo y cuantitativo, por lo que se trata de un estudio mixto. Se busca responder al problema ¿qué caracteriza a la competencia informacional de los estudiantes de quinto de secundaria en el proceso de búsqueda y evaluación de información al realizar sus trabajos académicos? Se plantea como principal objetivo analizar la competencia informacional de los estudiantes del último año de educación secundaria obligatoria con relación a la búsqueda y evaluación de información utilizando buscadores de la web, lo que se vincula a una competencia relacionada con el desarrollo de la alfabetización funcional propia de la Sociedad de la Información. El estudio se realizó con una muestra de ochenta y cinco estudiantes del último año de educación secundaria de una escuela privada en el Perú. A partir de una tarea académica basada en la lectura, los adolescentes tuvieron que buscar y seleccionar información. Se aplicaron dos técnicas para la recogida de datos: el análisis documental y el cuestionario correspondientes al enfoque cualitativo y cuantitativo respectivamente. Los resultados confirman una relación entre las habilidades lectoras y la competencia informacional, específicamente en lo que se refiere a buscar y escoger información pertinente para realizar una tarea. Se enfatiza la importancia de que los adolescentes aprendan a leer estratégicamente poniendo en práctica distintas habilidades lectoras con relación a las tareas que se asignan. Por último, se concluye que es necesario educar la autonomía, el criterio y la capacidad para tomar decisiones acertadas ante la información ofrecida en internet. 2023-02-01T12:40:34Z 2023-02-01T12:40:34Z 2022-12-13 info:eu-repo/semantics/article Bustamante Oliva, G., & García Torres , M. del P. (2022). La alfabetización informacional como herramienta para las tareas académicas en la enseñanza secundaria. Investigaciones Sobre Lectura, 2(17). [https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14364] https://hdl.handle.net/10481/79529 10.24310/isl.vi18.14364 eng spa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional Universidad de Málaga